نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : روان شناسیمهتاب یکانی 1 , سیده معصومه عزیزیان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دکتری، گروه علوم تربیتی - مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر ، ایران.
کلید واژه: خودکار آمدی عمومی , فرا شناخت , و اضطراب رایانه,
چکیده مقاله :
هدف : در تحقیق حاضر به بررسی نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجوپرداخته شده است روش پژوهش : توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد . جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۲۵ دانشجوی دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های فرا شناخت ولز ، کاترایت و هاتن (۲۰۰۴) ، اضطراب رایانه ای هاینس ، گلاس و نایت (۱۹۸۷) و خودکارامدی شررو مادوکس (۱۹۸۲) پاسخ داده اند . تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری ونرم افزارهایspss18 وAmoss23 انجام پذیرفت . یافته ها : بررسی حاصل از داده های بدست آمده نشان داد که فراشناخت و خودکارامدی بر اضطراب رایانه ای اثری برابر ۲۶۲/. و ۲۴۹/. دارند و مسیرهای فراشناخت وخودکار امدی به طورمشخص ۸۰/. و ۷۲./. از واریانس مشترک اضطراب رایانه ای را تبیین وپیش بینی می کنند . نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل معادلات ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی میباشد و نتایج حاکی از آن بود که باورهای فراشناختی وخودکارامدی در اضطراب رایانه ای بسیار تاثیرگذار است بنابر این با در نظر گرفتن این عوامل و اقداماتی مناسب میتوان اضطراب رایانه ای را کاهش داد.
Aim: In this research, the mediating role of self-efficacy in the relationship between metacognition and computer anxiety of female students has been investigated. Research method: Descriptive and correlation type was conducted using structural and cross-sectional equations. The statistical population includes all undergraduate female students of the Faculty of Psychology, Tehran Center, in the academic year 1402-1401, and using the available sampling method, 225 female students were selected as a sample and applied to Wells, Cutright and Hutton's metacognitive questionnaires. (2004), Haynes, Glass and Knight's (1987) computer anxiety and Maddox's self-efficacy (1982) have answered. Data analysis was done using structural equation model and spss18 and amoss23 software. Findings: The analysis of the obtained data showed that metacognition and self-efficacy have an effect of 0.262 and 0.249 on computer anxiety, and the paths of metacognition and self-efficacy specifically account for 0.80 and 0.072 of the common variance of computer anxiety. They explain and predict. Conclusion: The results of the research showed that the structural equation model of the research has a good fit and the results indicated that metacognitive and self-efficacy beliefs are very effective in computer anxiety, therefore by considering these factors and appropriate measures, computer anxiety can be reduced.