اثر بخشی درمان با رویکرد روایت درمانی برابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد شایستگی اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی
محورهای موضوعی : روان شناسی
1 - استاد دانشگاه
کلید واژه: ", روایت درمانی", , ", ابعاد باورهای فراشناختی", , ", ابعاد شایستگی های اجتماعی", , ", دختران نوجوان", , ", آزار دیده جنسی", ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر اثربخشی درمان با رویکرد روایت درمانی بر ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد شایستگی اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی 9 تا 13 ساله انجام گردید. این پژوهش با توجه به گردآوری دادهها کاربردی میباشد و ازنظر هدف این پژوهش بر مبنای تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون –پسآزمون بوده جامعه آماری کلیه کودکان آسیب دبده جنسی 9 تا 13 سال که به مراکز خدمات مشاوره پیوند انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز بودند جامعه آماری پژوهش ؛ نمونهای به حجم 30 نفر در دو گروه پانزده نفره از کودکان سیب دیده جنسی جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند و بهمنظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه شایستگی اجتماعی بوده است. نتایج تحلیل کورایانس ، نشان از تأثیر آموزش رویکرد رفتار شناختی و رویکرد روایت درمانی ، بر باورهای فراشناختیِ مثبت می باشد که آموزش رویکرد روایت درمانی، تأثیر بیشتری از آموزش رویکرد شناختی - رفتاری داشت. همچنین نتایج ، نشان داد که آموزشِ رویکرد مطرح شده ، بر باورهای فراشناختیِ منفی نیز، تأثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج در این پژوهش، نشان از تأثیر آموزش رویکرد روایت درمانی بر ابعاد شایستگیهای اجتماعیِ مثبت، تأثیر مثبت و معنی داری دارد که آموزش رویکرد روایت درمانی،تأثیر بسزایی داشته است .
The research "effectiveness of treatment with narrative therapy approach on dimensions of metacognitive beliefs and dimensions of social competence of sexually abused adolescent girls aged 9 to 13" was conducted. According to the collection of practical data, and in terms of the purpose of the research, it is based on a semi-experimental research of the pre-test-post-test type. The statistical population of all sexually abused children who were referred to counseling service centers of the Association of Parents and Teachers of Alborz province. The statistical population of the study is a sample of 30 People in two groups of 15 people were replaced by random sampling method in two groups of 15 people. The results of the correlation analysis show the effect of teaching the cognitive behavioral approach and the narrative therapy approach on positive metacognitive beliefs that the teaching of the narrative therapy approach had a greater effect than the cognitive-behavioral approach training. Also, the results showed that the proposed approach has a significant effect on negative metacognitive beliefs. Also, the results of this research show that the teaching of the narrative therapy approach has a positive and significant effect on the dimensions of positive social competences, and that the teaching of the narrative therapy approach has had a significant impact.