بررسی و اولویتبندی شاخصهای عملکردی اثربخش در دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی کشور
محورهای موضوعی : خانوادهحمید تابلی 1 , دکتر مسعود پورکیانی 2
1 - مربی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
کلید واژه: ارزیابی, شاخصهای عملکردی, دانشگاههای آموزش عالی,
چکیده مقاله :
مروری بر شاخصهای عملکردی دانشگاههای کشور بیانگر این مسأله است که فاصلهی زیادی تا رسیدن به افقهای چشمانداز بیست ساله نظام وجود دارد. در این عرصه ارزیابی و تبیین شاخصهای عملکردی دانشگاهها میتواند نتایج ثمربخشی را در جهت بهبود کیفیت خدمات دانشگاهها به ارمغان آورد.در این تحقیق توصیفی، پرسشنامهای محتوی 5 عامل اصلی و 145 شاخص تنظیم شد و در اختیار 150 صاحبنظر در امر آموزش عالی کشور قرار گرفت.5 عامل اصلی در این تحقیق اهمیت و اولویت یکسان نداشت. اولویتبندی عوامل اصلی تحقیق در بین پاسخگویان به صورت ذیل است: 1ـ حوزهی مالی اداری، 2ـ حوزهی پژوهشی، 3ـ حوزهی دانشجویی و فرهنگی، 4ـ آموزشی و تحصیلات تکمیلی 5ـ حوزهی عمرانی.در این راستا شاخصهایی مانند سیستم آموزشی دانشگاه، وضعیت دانشجویان دانشآموخته، فعالیتهای زیربنایی از بالاترین اولویت و شخصهایی همچون پوشش دانشجویان در رشتههای مختلف پایینترین اولویت دارد.