بررسی رابطه بین سبک وشیوه زندگی با فرهنگ مصرف و مصرف گرایی
محورهای موضوعی : خانوادههرمز محمد پور نیما 1 , دکتر علیرضا پورشیخیان 2 , رقیه عظیمی خانقاه 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
3 -
کلید واژه: الگوی مصرف, مصرف, فرهنگ مصرفی, رسانههای جمعی, سبک و شیوه زندگی, جامعه مصرفی,
چکیده مقاله :
سبک زندگی مفهومی است که با انتخابی شدن زندگی روزمره معنا مییابد. بدین ترتیب که برخلاف جوامع سنتی که افراد ، جایگزین و بدیل اندکی در میان برنامه های زندگی داشتند، در جامعه معاصر به واسطه ی اهمیت یافتن خود و مسؤولیت شخصی و ظهور و پیدایش جامعه مصرفی در زندگی بجای جامعه تولید و اشتغال گذشته ، قدرت انتخاب بیشتر شده است. مصرف مفهومی نیست که در خلأ قابل فهم باشد. مصرف معطوف به چیزی است و در روابط اجتماعی انسان ها قابل فهم است . مصرف بعنوان یک پدیده اجتماعی اقتصادی ریشه در جامعه صنعتی جدید دارد. یکی از پیامدهای گسترش مصرف و مصرف گرایی را ظهور جامعه مصرفی می دانند . از این منظر آنچه جامعه سنتی را با جامعه مصرفی متمایز می سازد ، فراوانی و هجوم وسیع اجناس ، کالاها و خدمات است . هدف مطالعه ی حاضر آن است که برخی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی مصرفی را در گوشهای از جامعهی ایران نشان دهد و گرایش به ابعاد مختلف آن را معین کند. روش بکار رفته در این پژوهش بصورت پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه ی مورد مطالعه این تحقیق حدود 400 نفر از مردم بویژه جوانان ساکن در شهرستان آستارا بوده است