حفظ محیط زیست از دیدگاه فقه و لزوم آموزش محیط زیست
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهمحمدرضا گل همیشه بهار 1 , عباداله احمدی 2 , مجید برزگر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. baharngo@yahoo.com
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزش، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران: (نویسنده مسئول): ebadahmadi@yahoo.com
3 - استادیار، گروه روان شناسی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. mbarzegar55@gmail.com
کلید واژه: آموزش, محیط زیست, مبانی فقه,
چکیده مقاله :
وضعیت رو به رشد تخریب محیط زیست طبیعی و انسانی به گونهای است که حفظ محیطزیست را به یک ضرورت مبدل ساخته است. اقدامات مختلف نیز نتوانسته است از روند فزاینده تخریب محیطزیست جلوگیری کند. در چنین شرایطی، مقوله آموزش به موضوع مهمی بدل شده است. سوال اساسی که در این خصوص مطرح و بررسی میشود این است که با توجه به اینکه میان فقه و محیط زیست تعاملى نقش آفرین وجود دارد، آموزشمحیطزیست با بهرهگیری از مبانیفقهی چه تاثیری در حفظ محیطزیست دارد؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفادهاز روش کتابخانهای به بررسیسوال مورد اشارهپرداخته است. یافتهها بر این امر دلالتداردکه فقدانآگاهی یکی از دلایلمهم معضلات زیستمحیطی موجود است و آموزشمحیطزیست در قالب ظرفیتهاى موجود در قرآنکریم و سنت معصومان (ع) تاثیرگذاراست. بر همین اساس، ساز و کار آموزشیِکاربردی در چارچوب مسئولیت همگانى، قواعد و اصول عام و خاص مورد ﮐﻨﮑﺎش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. حفظ محیطزیست از طریق اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و رشدفرهنگی سایر اقشار جامعه بر اساس اصول مدونفقه بعنوان اصلی مهم است که میتواند موجب گسترش و کیفیت مسئولیت همگانی در محیطزیست شود و خطر تخریب محیطزیست را یادآوری کرده و روش های حفاظت از محیطزیست را ترویج کند. نتیجه چنین فرایندی کاهش تخریب و معضلات زیستمحیطی است. اهمیت این موضوع هنگامی بارزتر میشود که به این نکته اشاره گرددکه در ایران علیرغم وجود منابعآموزشی در این زمینه با کاستیهای قابل توجهی روبرو هستیم که از این طریق میتواند مرتفع گردد.
The growing situation of destruction of the natural and human environment is such that preserving the environment has become a necessity. Various measures have not been able to prevent the increasing process of environmental degradation. In such a situation, education has become an important issue. The basic question that is raised and examined in this context is that considering that jurisprudence and environment are interactive, what is the effect of environmental education using jurisprudence principles in preserving the environment? This article is descriptive and analytical and has investigated the mentioned question in a library method. The findings indicate that lack of awareness is one of the important factors of existing environmental problems, and environmental education in the form of existing capacities in the Quran and tradition solves the problems. Based on this, the practical educational mechanism was examined in the framework of public responsibility, general and specific rules and principles. Environmental protection through Notices and the cultural development of other sections of society based on Codified principles Jurisprudence is an important principle that can lead to the expansion and quality of everyone's responsibility in the environment and reminds us of the danger of environmental destruction. and environmental protection methods to promote The result of such a process is to reduce degradation and environmental problems. The importance of this issue becomes more obvious when it is pointed out that in Iran, despite the educational resources in this field, we are facing significant deficiencies that can be solved in this way.
_||_