پیامدهای اقتصادی و غیر اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکتی: کاربرد نظریۀ داده بنیاد
محورهای موضوعی : مهندسی مالیسید مهران تقوی 1 , مهدی کریمی زند 2 , وحیدرضا میرابی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عملکرد اقتصادی, واژگان کلیدی: مسئولیت اجتماعی شرکتی, پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی, نظریۀ داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی شرکتی به دلیل تواناییاش در افزایش رقابتپذیری شرکت بیشتر در دستور کار بنگاههای تجاری قرار دارد. این امر منجر شده است محققان تحقیق کنند چه عواملی تحت تأثیر مسئولیت اجتماعی بر مسیر اصلی کسب و کار تأثیر میگذارد. لذا هدف تحقیق حاضر آگاهی مدیران از پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی است. در این مطالعه از فلسفۀ تفسیری، رویکرد کیفی و روش داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) استفاده و پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی درسطح بنگاه و جامعه بررسی شد. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی با مدیران ارشد بانک ملت در شهر تهران، مصاحبههای نیمه ساختار یافته انجام شد. روش تحلیل نیز بر اساس رویکرد کدگذاری گلیزر انجام شد. در پایان کدگذاری نظری، با توجه به خانوادههای کدگذاری گلیزر، از خانوادۀ "پیامدهای پیشبینی شده" پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکتی کدگذاری شدند. این پیامدها دارای دو بعد اقتصادی (شامل افزایش در ارزش ویژه برند، افزایش درآمد، کاهش هزینهها وتوان بخشی در جامعه) و بعد غیر اقتصادی (شامل بهبود جذب، نگهداشت و انگیزش کارکنان، جذب و نگهداشت مشتری، بهبود شهرت، افزایش مشروعیت، توسعه سلامت، پایداری محیط زیست و توسعه اجتماعی، فرهنگ و اخلاق) است. نتایج نشان دادند مسئولیت اجتماعی شرکتی منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی بانک خواهد شد.
Corporate social responsibility is more on the agenda of business organizations for its ability to increase the company's competitiveness. This has led researchers to investigate what factors influence social responsibility affect the core path of the business.So , the purpose of this study is to make managers aware of CSR's consequences. The research used an interpretive philosophy, qualitative approach, and a methodology data approach with an emergent approach, and investigated the consequences of CSR in organizational and social level . In this regard, semi-structured interviews were conducted through snowball sampling methodology with Mellat bank's top managers in Tehran. The method of analysis was based on the Glaser coding approach. At the end of theoretical coding, the consequences of CSR were encoded based on Glaser coding families, the coding of the "anticipated consequence" family. These consequences have two economic dimensions (including increase in brand equity, increase in revenue, reduction of costs and rehabilitation in society) and non-economic dimension (including improvement of recruitment, retention and motivation, customer acquisition and retention, reputation improvement, increase of legitimacy, Health development, environmental sustainability and social, cultural and ethical development( .The results showed that CSR will improve the economic and non-economic condition of the bank.
_||_