تأثیر محیط اطلاعاتی بر رابطه بین شدت هزینه تبلیغات بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام
محورهای موضوعی : حسابداری و مالی
1 - گروه حسابداری دانشگاه آزاد شاهین شهر
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: هزینه تبلیغات, عدم اطمینان محیطی, ریسک سقوط قیمت سهام.,
چکیده مقاله :
خطر سقوط آتی قیمت سهام، رخداد نامطلوبی است که به شکل بازده منفی شدید سهام، تعریف میشود. ریزش شدید قیمت سهام یکی از مهمترین ریسکهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه است. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر خطر سقوط قیمت سهام، تبلیغات می باشد. همانگونه که تبلیغات تنها اطلاعات مثبت در مورد یک شرکت را فراهم میکند، این احتمال وجود دارد که عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران بازار سهام و شرکت افزایش یابد و در نتیجه احساسات خوش بینانه ای را درباره شرکت در میان سرمایه گذاران، به خصوص سرمایه گذاران خردهفروشی افزایش دهد. این امر همچنین میتواند باعث شود که سرمایه گذاران اخبار بد شرکت تبلیغاتی را نادیده بگیرند و سهام شرکت را تغییر دهند . لذا هدف پژوهش حاضر تأثیر محیط اطلاعاتی بر شدت اثر هزینه تبلیغات بازار محصول بر ریسک سقوط قیمت سهام است. جهت آزمون فرضیه پژوهش با استفاده از روش حذف سیستماتیک نمونهای شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395 تا 1399 انتخاب و از مدل رگرسیون چندگانه به روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که شدت هزینه تبلیغات تأثیر منفی معنادار بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام دارد ولی عدم اطمینان محیطی(اطلاعاتی) بر رابطه بین شدت هزینه تبلیغات بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام تاثیر ندارد.
A severe fall in the stock price is one of the most important risks of investing in the capital market. One of the most important factors affecting the risk of a fall in the stock price is advertising. As advertising only provides positive information about a company, there is a possibility that the information asymmetry between stock market investors and the company will increase, thereby increasing optimistic feelings about the company among investors, especially retail investors. increase sales This can also cause investors to ignore the bad news of the advertising company and change the company's shares. Therefore, the aim of the current research is the effect of the information environment on the intensity of the effect of product market advertising costs on the risk of falling stock prices. In order to achieve the aim of the research, a hypothesis was formulated. direction To test this hypothesis, a sample consisting of 110 companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 was selected using the method of systematic elimination. To test the research hypothesis, a multiple regression model was used using the combined data method. The results of the research show that the intensity of advertising costs has a significant negative effect on the risk of future fall in stock prices, and environmental uncertainty (information) does not affect the relationship between the intensity of product market advertising costs and the risk of falling stock prices.
منابع
احمد پور، احمد، زارع بهنمیری، محمد جواد، و حیدری رستمی ، کرامت الله، (1393). بررسی تاثیر ویژگی های شرکت بر ریسک سقوط قیمت سهام. فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 28، صص 45-29.
احمدی، محمدرمضان؛ قلمبر، محمدحسین و سید صابر درسه، (1393)، بررسی تأثیر اندازه مؤسسه¬ی حسابرسی و اظهارنظر حسابرس بر خطر سقوط آتی قیمت سهام، بررسی های حسابداری، 4: 59-37.
برادران حسن زاده، رسول و وحید تقی زاده خانقاه، (1397)، تأثیر استراتژی متنوع¬سازی شرکتی بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر هزینه¬های نمایندگی در بورس اوراق بهادار تهران، 9 (1): 63-90.
تنانی، محسن؛ صدیقی، علیرضا و عباس امیری، (1394)، بررسی نقش سازوکارهای حاکمیت شرکتی در کاهش خطر ریزش قیمت سهام شرکت¬های پذیرفته¬شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، 4: 50-31.
حساس یگانه، یحیی، مرادی، محمد و هدی اسکندر (1386). بررسی رابطه بین سرمایهگذاران نهادی و ارزش شرکت"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 52 ،صص 122-107.
حساسی یگانه، یحیی و ایمان داداشی، (1389)، بررسی اثر حاکمیت شرکتی بر اظهار نظر حسابرسان مستقل، مجله حسابداری مدیریت، 5: 73-65.
حسنی، محمد و محمد بشیر حسینی، (1389)، بررسی رابطه¬ی سطح افشاء اطلاعات حسابداری و نوسانات قیمت سهام در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، 2: 84-75.
پژوهی, سحر, ناظمی, امین و نمازی, نویدرضا. (1401). تأثیر ریسک بر قیمت سهام بانکها و شرکتهای بیمه با توجه به نقش سازوکارهای راهبری شرکتی. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری, 1(2), 27-57
رضائی, زینب, & تامرادی, علی. (1401). بررسی رابطه بین شیوع کوید 19 و خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری, 1(4), 51-82. doi: 10.30495/jdaa.2023.698892
دارابی، رؤیا و مریم ریاضی. (1394). ارتباط بین ریسک سقوط آتی قیمت سهام با گزارشگری مالی غیرشفاف در شرکت¬های با درصد سهام شناور آزاد پایین. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار. ش 12، ص 23-33
دارابی، رویا؛ چناری بوکت، حسن و مرجان محمودی خاتمی،(1395). تأثیر تخصص در صنعت، دوره تصدی حسابرسی و استقلال حسابرس بر ریزش سقوط قیمت سهام. فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 32، صص 119-138.
دیانتی دیلمی،لطفی، محسن،آزاد بخش،کسری،(1391).تأثیر مدیریت سرمایه در گردش مبتنی بر چرخه تبدیل نقدی گیتمان بر کاهش ریسک سقوط قیمت سهام. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،1(4) ،صص 55-44.
دیانتی زهرا، مرادزاده مهدی، محمودی سعید (1391). بررسی تأثیر سرمایهگذاران نهادی بر کاهش ریسک سقوط در ریزش ارزش سهام. فصلنامه دانش سرمایهگذاری شماره دوم، سال اول.
فیل سرائی, مهدی. (1402). کارایی مدیریت، تأخیر در تعدیل قیمت سهام و کارایی اطلاعاتی قیمت سهام. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری, 2(7), 43-66
رحمانی، علی، حسینی، سید علی، رضا پور، نرگس،(1389). رابطه مالکیت نهادی و نقد شوندگی سهام در ایران. فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره17،شماره61، صص39تا54.
Ak, B., Rossi, S., Sloan, R., & Tracy, S. (2015). Navigating stock price crashes. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2585811.
Andreou, E., Matsi, M., & Savvides, A. (2013). Stock & foreign exchange market linkages in emerging economies. Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, Agarwal P. Institutional Ownership and Stock Liquidity 2008; Working paper. http://ssrn.com.
Andreou, P.C., Antoniou, C., Horton, J., and Louca, C. (2013). “Corporate Governance and Firm-Specific Stock Price Crashes.” Available At URL: Http://Www.Ssrn.Com.
Ball, R. (2001). Market and political/regulatory perspectives on the recent accounting scandals. Journal of Accounting Research, 47, 277-323.
Bleck A., Liu, X., (2007). Market Transparency and the Accounting Regime. Journal of Accounting Research, 45, 229–256.
Callen, J. L. and X. Fang. (2011). Institutional Investors and Crash Risk: Monitoring or Expropriation?. Available at www.ssrn.com.
Callen, J.L., Fang, X., (2013). Institutional Investors and Crashes: Monitoring or Expropriation? Journal of Banki ng and Finance. For thcoming.
Chang, x. and y.chen. (2014). Stock Liquidity and Stock Price Crash Risk. working paper,[online]. www.ssrn.com
Chauhan, x. and y.chen. (2017). Stock Liquidity and Stock Price Crash Risk. working paper,[online]. www.ssrn.com
Chauhan, Yogesh, Satish Kumar & Rajesh Pathak. (2017). Stock liquidity and stock prices crash-risk: Evidence from India. North American Journal of Economics and Finance 41 (2017) 70–81
Chen,T.S and K.Sh,Chen.(2024). The effect of investor attention on stock price crash risk. Journal of Empirical Finance.
Chen,x.,Zhanf.,F,Zhang.,s.(2015).CEO Duality and stock price crash risk. , working paper,[online]. www. ssrn.com.
Cheng, C.S. Agnes. Li, Shuo. Zhang, Eliza Xia. (2020). Operating cash flow opacity and stock price crash risk, J. Account. Public Policy, 1-23.
Cueto Diego C. Market Liquidity and Ownership Structure with weak protection for minority shareholders: evidence from Brazil and Chile 2009; Working paper. http://ssrn.com/
Gopalan, Radhakrishnan. Kadan, Ohad & Pevzner, Mikhail (2009).Managerial Decisions, Asset Liquidity, and Stock Liquidity. www.ssrn.com
Hamm, S., Li, E., & Ng, J. (2012). Management earnings guidance and stock price crash risk. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2055008.
Hutton, A., Marcus, A., Tehranian, H., (2009). Opaque Financial Reports and the Distribution of Stock Returns. Journal of Financial Economics, 94, 67-86.
Jin, L., Myers, S., (2006). R2 around the World: New Theory and New Tests. Journal of Financial Economics, 25, 257–292.
Kim, J.B., and Zhang, L. (2010). Does accounting conservatism reduce stock price crash risk? Working paper, Online ;http://www.ssrn.Com.
Kim, J.-B., Li, Y., Zhang, L., (2011b). Corporate Tax Avoidance and stock Price Crash Risk: Firm-Level Analysis. Journal of Financial Economics, 100, 639-662.
Kothari, S.P., Shu S., Wysocki, P., (2009). Do Managers Withhold Bad News? Journal of Accounting Research, 47, 241–276.
Kothari, S.P., Shu, S., Wysocki, P.D. (2010). Do Managers Withhold Bad News? Journal of Accounting Research. 47:241-276.
Robin, A., and Zhang, H. (2014). Do industry-specialist auditors influence stock price crash risk? Forthcoming Auditing: A Journal of Practice & Theory.
Rubin A. (2007). Ownership level, ownership concentration and liquidity. Journal of Financial Markets; 10(3): 219–248.
Shruti,R and M.Thenmozhi(2024). Foreign institutional ownership stability and stock price crash risk. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money 91.
Yu, S. (2021). The impact of investor sentiment for the US stock market based on Fama-French 3-factor model. In E3S Web of Conferences (Vol. 275, p. 01055). EDP Sciences.
The Effect of Information Interaction on the Relationship between the Intensity of the cost of the product market and the risk of stock price