رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
کلید واژه: مدیریت دانش, تعالی سازمانی, نوآوری سازمانی و مدیران مدارس,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل200 نفر معلمان مدارس دولتی دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است که از طریق جدول کرجسی و مورگان 132 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. از پرسشنامهی استاندارد استفاده شده است. روایی آن به وسیله کارشناسان و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعالی سازمانی 79%، نوآوری سازمانی80%، مدیریت دانش 77% تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها از جداول و درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، نمودارها و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای مدیریت دانش بر تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی تاثیرگذار است و با افزایش مدیریت دانش میزان تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی، افزایش مییابد و ارتباط معناداری بین مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی معلمان مدارس وجود دارد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس ساری رابطه معناداری وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and organizational excellence and organizational innovation in girls' high school principals in Sari. The research method was descriptive-correlational and the statistical population consisted of 200 teachers of public girls' secondary schools in Sari. 132 people were selected through Krejcie and Morgan table and simple random sampling method was used. A standard questionnaire was used and its validity was determined by experts and its reliability was determined by Cronbach's alpha of 79% organizational excellence, 80% organizational innovation and 77% knowledge management. Inferential analysis of the data used Pearson correlation coefficient. Findings showed that the components of knowledge management affect organizational excellence and organizational innovation and with increasing knowledge management, the rate of organizational excellence and organizational innovation increases and there is a significant relationship between knowledge management and organizational excellence and organizational innovation of teachers. There are schools. The relationship between knowledge management and organizational excellence and organizational innovation There is a significant relationship between school principals in Sari.
_||_