تحلیل روابط بین سبک رهبری تعاملآفرین با مسئولیتپذیری و اشتیاق به کار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیبهزاد شاطری 1 , امیرحسین محمد داوودی 2
1 - مدیر
2 - دانشیار گروه مدیریت اموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ،ساوه،ایران
کلید واژه: مسئولیتپذیری, اشتیاق به کار, سبک رهبری تعاملآفرین,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک رهبری تعاملآفرین با مسئولیتپذیری و اشتیاق به کار انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری دادهها، میدانی و روش اجرا، توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان یک سازمان ایرانی تشکیل دادند (986=N). حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 278 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سبک رهبری تعاملآفرین باس (2000) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کارول (1991) و پرسشنامه اشتیاق به کار شوفلی (2001) در مقیاس 5 درجهای لیکرت و ضرایب آلفای 82/0 و 84/0 و 79/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف (K-S)، ضریب همبستگی پیرسون و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای آماری SPSS-22 و Lisrel استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین سبک رهبری تعاملآفرین با مسئولیتپذیری و اشتیاق به کار رابطه وجود دارد و میزان تاثیرگذاری سبک رهبری تعاملآفرین بر مسئولیتپذیری 78 درصد و بر اشتیاق به کار 65 درصد است.
The aim of this study was to determine the relationship between interactive leadership style with responsibility and willingness to work. The purpose of the research was applied, data collection method, field and implementation method, descriptive-correlation. The statistical population consisted of all employees of an Iranian organization (N = 986). The sample size was estimated to be 278 according to Morgan table and simple random sampling method was used to select the sample. Data collection tools were Bass Interactive Leadership Questionnaire (2000), Carroll Responsibility Questionnaire (1991) and Shuffle Enthusiasm Questionnaire (2001) on a 5-point Likert scale with alpha coefficients of 0.82, 0.84 and 0.79. Kolmogorov-Smirnov (K-S) tests, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling technique using SPSS-22 and Lisrel statistical software were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between interactive leadership style with responsibility and desire to work and the effect of interactive leadership style on responsibility is 78% and on work ethic is 65%.
_||_