تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیآرزو احمدی تورزنی 1 , بهارک شیرزاد کبریا 2 , سعید برومندفر 3
1 - گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز / تهران /ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی / واحد تهران مرکزی/ دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران / ایران
کلید واژه: متاورس, ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی, مدیران ستادی آموزش و پرورش.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران ستادی آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ستادی آموزش و پرورش تهران (140 نفر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، تعداد 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای حضور، سرعت، پایداری، ارتباط با دنیای واقعی، هزینه، هوشمندی، رفع محدودیتهای اینترنت فعلی، تداوم و قابلیت تعاملپذیری، تداوم هویت، سرگرمی، خرید، دنیای فیلم و سریال، هوش مصنوعی، تغییر سیستم آموزشی، توانمندسازی آموزش آینده و فرصتهای آموزشی، از جمله مؤلفههای تأثیرگذار متاورس به عنوان ابزار نوین در تکنولوژی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش می توان در نظر گرفت. همچنین رتبهبندی عوامل مورد مطالعه از نظر درجه اهمیت معنیدار بود و در بین مؤلفههای مورد مطالعه، سرعت دارای بیشترین اهمیت و تداوم هویت از کمترین اهمیت برخوردار بود. همچنین در بین راهکارهای مورد مطالعه، سرعت و توانایی طراحی محیطی مجذوب توسط معلمان دارای بیشترین اهمیت و کنترل مربیان بر تعاملات دانشآموزان در متاورس و در دسترس بودن تغییرات در متاورس از کمترین اهمیت برخوردار است.
This research was conducted with the aim of investigating the impact of Metaverse as a new tool in educational technology in the field of education from the point of view of education staff managers. The research method was a descriptive survey. The statistical population of the research was all the managers of the education and training staffs of Tehran (140 people), and 103 people were selected as a statistical sample using stratified random sampling. The data collection tool in this research was a researcher-made questionnaire, whose validity and reliability were calculated and verified using item analysis and Cronbach's alpha methods, respectively. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Chi-square and Friedman test) were used to analyze the data. The results of the research showed that the components of presence, speed, stability, connection with the real world, cost, intelligence, removing the limitations of the current internet, continuity and interactivity, continuity of identity, entertainment, shopping, the world of movies and series, artificial intelligence, changing the educational system, The empowerment of future education and educational opportunities, including the influential components of Metaverse, can be considered as a new tool in educational technology in the field of education. Also, the ranking of the studied factors was significant in terms of degree of importance, and among the studied components, speed was the most important and continuity of identity was the least important.