بررسی اثر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی مؤسسات آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیویدا شمس نصرتی 1 , مجتبی معظمی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, کیفیت آموزش, سیستم آموزش مجازی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد که در حال حاضر تعداد 570 نفر بوده و تعداد 230 اعضای هیأت علمی با استفاده از فرمول محاسبه نمونه کوکران (1977) و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت آموزش محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سیستم آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395) و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی جنسیت، تحصیلات و سن و به تفکیک شاخص های میانگین، میانه، انحراف معیار، دامنه تغیرات و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی اسپیرمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، کیفیت آموزش (روش های تدریس و کیفیت یادگیری، محیط آموزشی غنی شده، یادگیری الکترونیکی و نحوه تدریس اساتید و استراتژی برای آموزش) بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر مثبت و معنادار دارد.
The main purpose of this article is to investigate the impact of education quality on e-learning in higher education institutions in Rasht. In this research, an attempt has been made to answer the question to what extent the quality of education affects the e-learning in higher education institutions in Rasht? The statistical population of this study is all faculty members of higher education institutions in Rasht, which is currently 570 people, the number of 230 faculty members has been selected as a statistical sample using Cochran's sample calculation formula (1977) and simple random method. In this study, a researcher-made quality questionnaire (1400) and a standard questionnaire of the Vatanparast et al.'s virtual education system (2016) were used to collect data, and descriptive and inferential statistical techniques were used. The statistical methods of gender, education and age were used to analyze the information of the mean, median, standard deviation, variation range, and inferential Kolmogorov-Smirnov test, Spearman correlation test. Statistical software package in Social Sciences 26 version is also used to perform econometric operations. The results show that the quality of education (teaching methods and quality of learning, enriched educational environment, e-learning and how teachers teach and strategy for education) has a positive and significant effect on e-learning in higher education institutions in Rasht.
_||_