تبیین ابعاد و مولفه های الگوی توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی در آموزش و پرورش شهر کرمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد مرادی خلج 1 , سعید صیادی 2
1 - گروه مدیریت،واحد حاج قاسم سلیمانی، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد حاج قاسم سلیمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
کلید واژه: مدیریت دانش, توانمندسازی, آموزش و پرورش, مبانی اسلامی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی در آموزش و پرورش شهر کرمان صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی گراندد تئوری ( داده بنیاد)، مصاحبه با 15خبره (آشنا به مبحث توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی میباشند) انجام شده. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر کرمان می باشند، به تعداد نفر(245) که از این تعداد 124 نفر به شیوهی نمونه گیری تصادفی سیستماتیک مدنظر قرار گرفتند. برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی مصاحبههای مفصل و عمیقی انجام شده است. به منظور بررسی اعتبار توانمندسازی مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی از پرسشنامه 83 سوالی براساس طیف 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است. روایی پرسشنامه (توانمندسازی مدیریت دانش) برابر با (1/81 درصد) و پایایی آن برابر با (4/92 درصد) محاسبه گردید. دادههای حاصل از تحقیق بوسیله نرمافزار NVIVO ویراست 11 مورد تحلیل قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 23 و SMART PLS ویراست 2/2 انجامشده است و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفتهشده است. در این تحقیق در کدگذاری باز، 166 گزاره مرتبط استخراج گردید و در مرحله کدگذاری محوری با دستهبندی به 12 مقوله تقسیم شد و در کدگذاری انتخابی 15 بعد کلی استخراج شده و الگوی نهایی پژوهش طراحی گردید. این الگو شامل دو بعد کلی شامل: پیامدهای درونسازمانی پیامدهای رقابتی است. که با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاداتی نیز ارائه گردید.
The present study aimed to design a model of knowledge management enablers based on Islamic principles in Kerman Education. This research was conducted using grounded theory qualitative research method (data foundation), interviews with 15 experts (familiar with the topic of knowledge management enablers based on Islamic principles). The statistical population includes all education staff of Kerman city, 245 people of which 124 people were considered by systematic random sampling. Detailed and in-depth interviews have been conducted to identify the dimensions and components of knowledge management empowerment based on Islamic principles. In order to assess the validity of knowledge management empowerment based on Islamic principles, a questionnaire of 83 questions based on a 5-point Likert scale was used.The validity of the questionnaire (knowledge management empowerment) was calculated as (81.1%) and its reliability as (92. 4%).The data were analyzed by NVIVO software version 11. Data analysis was done using SPSS version 23 and SMART PLS version 2.2 software, and a significance level of 0.05 was considered. In this research, in open coding, 166 related propositions were extracted, and in the axial coding stage, they were divided into 12 categories, and in selective coding, 15 general dimensions were extracted, and the final model of the research was designed.This model includes two general dimensions including: intra-organizational consequences and competitive consequences. According to the results of the research, suggestions were also presented
_||_