بررسی تفاوتهای رفتاری دانشآموزان بیش فعال نسبت به سایر دانشآموزان از منظر معلمان (یک مطالعه پدیدارشناسانه)
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: بیشفعالی, تجارب زیسته معلمان, رفتار دانشآموز بیش فعال,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با تفاوت رفتاری دانش آموزان بیش فعال نسبت به دانش آموزان عادی در کلاس درس بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به کودکان بیش فعال را داشتند بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از این معلمان مصاحبه به عمل آمد و کار گردآوری داده ها تا اشباع نظری پیش رفت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی بود.جهت تامین اعتبار داده های پژوهش از روش چک اعضا استفاده شد. نتایج حاصل از داده ها حاکی از 9 درون مایه بود که عبارتند از: پرخاشگر، پندناپذیر، عدم تمرکز، پرحرف، پرتحرکی، کم صبری، بی طاقتی، تنهایی و انزوا و بی نظمی. بنابراین نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که در مولفه های رفتاری اصلی دانش آموزان بیش فعال و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
The purpose of the present study was to investigate the lived experiences of teachers in relation to the behavioral differences of hyperactive students compared to normal students in the classroom. For this purpose, a qualitative approach with narrative method of enquiry was used. The study population included all teachers with teaching experience for this purpose. Using purposive sampling method, 15 of the teachers were recruited and interviewed. The data collection procedure proceeded until theoretical saturation was reached. The data collection tool was unstructured interview and for data analysis, qualitative content analysis was employed. The results of data analysis indicated nine themes including aggressive, stubborn, decentralized, talkative, hyperactive, impatient, peevish, lonely, isolated and disorderly. The results of the present study suggested that there was a significant difference in the major behavioral components of hyperactive and normal students.
_||_