اعتباریابی و طراحی الگوی تربیت اقتصادی – حرفهای دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : برنامه درسیایوب ویسه 1 , فائزه ناطقی 2 , محمد هاشم رضایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک ایران..
کلید واژه: اعتباریابی, تربیت اقتصادی – حرفه ای, الگوی تربیت اقتصادی – حرفه ای,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف اعتباریابی و طراحی الگوی تربیت اقتصادی – حرفه ای دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام گرفته است. روش تحقیق کیفی ولی کاربردی بوده، تحلیل داده ها بر اساس کیفی استراس و کوربین صورت گرفته است. جامعه آماری را صاحب نظران دانشگاهی در رشته های برنامه ریزی درسی و تربیت اقتصادی شاغل در دانشگاه های ایلام در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داده است. حجم نمونه 30 نفر به اقتضای تحقیقات کیفی بوده است که به پیروی از نمونه گیری در حد اشباع در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها چکلیستهای تحلیل محتوا، مصاحبههای دانش آموزان و پرسشنامه اساتید دانشگاه بوده است که از طریق کدگذاری و بهره برداری از نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق کسب ضریب توافق دو نفر ارزیاب مجرب به دست آمد. کسب ضریب 73/0 حاکی از روایی ابزار بوده است. جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه، از طریق آزمون کرنباخ مورد بررسی قرار گرفت. کسب ضرایب شرایط علی (839/0)، شرایط مداخلهگر(870/0)، زمینههای مؤثر (925/0)، راهبردهای اقتصادی (913/0)، پیامدهای تربیت اقتصادی (763/0)، کل پرسشنامه (951/0) نشان دهنده پایایی با ثبات اندازهگیری آن بود. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که تربیت اقتصادی – حرفه ای دانش آموزان در دوره اول متوسطه در تحقق اهداف هشتگانه در سطح متوسط قرار داشته است. بالاترین سطح را درک مهارت حرفه ای به خود اختصاص داد و پایین ترین سطح را بسط عدالت اقتصادی تشکیل داده بود.
This research has been done with the aim of validating and designing a model of economic-vocational education for junior high school students. The research method is qualitative but applied; data analysis is based on the qualitative method of Strauss and Corbin. The statistical population consists of academic experts in the fields of curriculum planning and economic education working in universities of Ilam in the academic year 2019-20. The sample included 30 people in accordance with principles of qualitative research. They participated in the study until saturation was reached. Data collection tools were content analysis checklists, student interviews and university professors’ questionnaires, which were analyzed through coding and utilization of MAXQDA software. The validity of the questionnaire was secured by obtaining the agreement coefficient of two experienced evaluators. A coefficient of 0.73 indicated the validity of the instrument. To ensure the reliability of the questionnaire, it was examined by Cronbach's alpha. Coefficients of causal conditions (0.839), intervening conditions (0.870), effective contexts (0.925), economic strategies (0.913), consequences of economic education (0.763), total questionnaire (0.951) showed a stable reliability of the measurement. The findings of the study indicated that the economic-vocational education of students in junior high school contributed moderately to achieving the eight goals. The highest level of effect was taken by understanding vocational skills and the lowest was expansion of economic justice.
_||_