شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری
محورهای موضوعی : برنامه درسیمریم سامعی 1 , حمید محمد قاسمی لنگرودی 2 , سید احمد میریان 3
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - دانشیار، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. نویسنده مسئول
3 - استادیار، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: توسعه پایدار, نظام آموزشی, فرهنگ سازی, الهامات آموزشی قرآن, دانشگاه آزاد ساری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری است. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با سابقه بودند که به صورت هدفمند و به تعداد 20 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی که تعداد آنان 162 نفر بودند. حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 114 نفر تعیین گردید، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و در بخش کیفی به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه 886/0α= بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و pls استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از این امر است که تمامی متغیرهای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند
The purpose of this study was to identify the factors affecting educational inspirations of the Qur'an with the focus on the story of Prophet Ibrahim in order to provide a model (case study of Sari Azad University). The research method is heuristic (qualitative-quantitative) mixed method. Semi-structured interviews were used to collect the data. The statistical population of this study included prominent and experienced professors 20 of whom were purposefully selected. In the quantitative part, the statistical population included faculty members, visiting and adjunct professors, staff with graduate degrees that formed a total of 162 individuals. Based on Cochran's formula, the sample size was determined to be 114 participants who were selected via cluster random sampling. The method of data collection was field method. In the qualitative part the data were gathered by semi-structured interviews and in the quantitative part, a questionnaire was the major instrument (α = 0.886). Data analysis in the qualitative part was run by using the Delphi technique and in the quantitative part structural equation modeling through SPSS and PLS were conducted. The results indicate that all research variables were confirmed
_||_