بررسی میزان توجه کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به مولفه های تربیت بین نسلی
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه: تحلیل محتوا, دوره ابتدایی, کتب مطالعات اجتماعی, تربیت بین نسلی,
چکیده مقاله :
جایگاه بین نسلی بیانگر موقعیت اجتماعی یک نسل است که آن را با افراد نسل دیگر متفاوت می کند. به عبارتی، تجربه های تاریخی، اختراعات، تحولات شگرف و مسائل ازایندست که در زندگی یک نسل رخ می دهد ذهنیت متمایزی درون آن نسل شکل می دهد که الزاماً با ذهنیت نسل های قبل و بعد از آن هماهنگ نیست. هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت بین نسلی در دوره ابتدایی بود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بود؛ حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند کتاب مطالعات اجتماعی (پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم) انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها سیاهه تحلیل محتوا بود که از طریق مطالعه حوزه تربیت بین نسلی و بررسی مطالعات پیشین تدوین گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از فراوانی، درصد و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته ها نشان داد که از بین ده شاخص که بر اساس آنها به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پرداخته شد، بیشترین ضریب اهمیت (1799/0) و بار اطلاعاتی (327/1) به ارزشهای خانوادگی و اولویت دوم به ارزشهای اجتماعی با ضریب اهمیت (17069/0) و بار اطلاعاتی (259/1) است. اولویت سوم ارزشهای اقتصادی، اولویت چهارم ارزشهای هنری، اولویت پنجم ارزشهای بینالمللی شدن، اولویت ششم ارزشهای ملی، اولویت هفتم ارزشهای علمی، اولویت هشتم ارزشهای دینی، اولویت نهم ارزشهای سیاسی و اولویت دهم ارزشهای فردی است.
The intergenerational position expresses the social position of one generation, which makes it different from the people of another generation. In other words, historical experiences, inventions, tremendous developments and issues of this kind that occur in the life of a generation form a distinctive mentality within that generation, which is not necessarily compatible with that of the generations before and after it. The goal of the present study is to explain the intergenerational education in Iranian elementary curriculum. The method of this research is descriptive and content analysis type. The researcher has used the content analysis method based on attention to content indicators. The statistical population of this research included all elementary education textbooks. The sample size was selected using the purposeful sampling method of social studies books (third, fourth, fifth and sixth grades). The Shannon entropy was utilized to analyze the data. The findings indicated that among the ten indices used to analyze the content of the social studies book, the highest importance coefficient (0.1799) and informational load (1.327) were attributed to family values as the first priority, while social values received the second priority with an importance coefficient of 0.17069 and an informational load of 1.259. Economic values, artistic values, values of internationalization, national values, scientific values, religious values, political valuesand individual values were ranked from third to tenth positions respectively.
_||_