بررسی و تبیین شاخصهای سرمایهی فکری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
محورهای موضوعی : برنامه درسیپوران نوری مشیران 1 , یوسف نامور 2 , اعظم راستگو 3 , صدرالدین ستاری 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: سرمایه فکری, دانشگاه علوم پزشکی, کارکنان دانشگاه, برنامهریزی و مدیریت,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی شاخص های سرمایه ی فکری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تبیین چرایی وضعیت شاخص های سرمایه فکری طی سال های 92 تا 96 انجام گرفت. روش تحقیق (کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش500 نفر شامل رؤسا، معاونین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای شناسایی شاخص های سرمایه فکری دانشگاه با بهره گیری از نظرات کارشناسی اساتید راهنما و مشاور و با مشورت کارشناسان شاغل در واحدهای مختلف دانشگاه، تعدادی از مناسب ترین شاخص های سرمایه فکری بر اساس مطالعه منابع معتبر علمی و قابل استناد متناسب با ساختار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل استخراج شد. در این راستا از پرسشنامه شاخص های استخراج شده توسط مهرعلی زاده و همکاران (1390)، الگو گرفته شد. یافته ها نشان داد وضعیت شاخص سرمایه انسانی (6/78 درصد رشد مثبت؛ 2/7 درصد عدم رشد؛ 2/14 درصد رشد منفی)؛ شاخص سرمایه ساختاری (45/45 درصد رشد مثبت؛ 91/40 درصد عدم رشد؛ 64/13 درصد رشد منفی) و شاخص سرمایه رابطه ای (0/10درصد رشد مثبت؛ 0/80 درصد عدم رشد؛ 0/1 درصد رشد منفی) در طی سال های 92 تا 96 وجود داشته است و سرمایه ی انسانی دانشگاه از وضعیت بهتری نسبت به سرمایه ی ساختاری و رابطه ای برخوردار است.
This study was conducted with the aim of investigating the indicators of intellectual capital in Ardabil University of Medical Sciences and explaining the status of intellectual capital indicators during the years 1992 to 1996. The research approach was quantitative. The statistical population of the study consisted of 500 people, including the presidents, vice presidents and employees of Ardabil University of Medical Sciences, and 220 individuals were selected via simple random sampling following the Karjesi and Morgan’s Table. In order to identify the indicators of the intellectual capital of the university, by using the expert opinions of the supervisors and advisors and in consultation with the experts working in different units of the university, a number of the most appropriate indicators of the intellectual capital based on reliable scientific sources were extracted according to the structure of the University of Medical Sciences Ardabil. In this regard, the questionnaire made by Mehralizadeh et al. (2013) was taken as a model. The findings showed the status of the human capital index (78.6% positive growth; 7.2% no growth; 14.2% negative growth); structural capital index (45.45% positive growth; 40.91% no growth; 13.64% negative growth) and relational capital index (10.0% positive growth; 80.0% no growth; 10.0% negative growth) during the time period. Thus, the human capital of the university has a better condition than the structural and relational capital.
_||_