آسیبشناسی عدالت آموزشی در حقوق ایران به منظور ارائه مدل مناسب
محورهای موضوعی : برنامه درسیعلیرضا درزی بورخانی 1 , علی بابایی مهر 2 , رضا نصیری لارمی 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه حقوق واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار گروه حقو ق واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایرا ن
کلید واژه: آموزش, اعضای هیأت علمی, آموزش و پرورش, عدالت آموزشی, دانشگاههای آزاد اسلامی مازندران,
چکیده مقاله :
عدالت آموزشی بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولت ها موظف هستند عدالت آموزشی را با احترام حمایت نموده و به منصۀ اجرا بگذارند این مسأله در قوانین ایران نیز بازتاب پیدا کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کیفی عبارت است اعضای هیأت علمی نخبه آموزشی و پژوهشی که به صورت مصاحبه و روش کیفی از 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند. بخش تحقیق کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 280 نفر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرم افزار SPSS 26 و همچنین از نرم افزار pls 3 استفاده شد. با استفاده از روش کدگذاری تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مصاحبه با نخبگان عدالت آموزشی در حقوق ایران شناسایی و رتبه بندی شده و با استفاده از مدل ساختاری وزنهای اثربخشی به دست آمده است. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای عدالت آموزشی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدالت آموزشی در حقوق ایران تبیین گردید. همچنین نتایج نشان می دهد که عدالت آموزش در نظام حقوقی ایران نه تنها همهجانبه و کارا نیست، بلکه در موارد متعددی با اسناد بین المللی نیز در تعارض بوده و مستلزم بازنگری توسط قانونگذار می باشد.
Educational justice is legally guaranteed for everyone without any discrimination, and governments are obliged to support educational justice and put it into practice. This issue has also been reflected in Iran's laws. The present research method is descriptive-correlational of structural equation type. The statistical population of the qualitative research is the elite teaching and research faculty members who were selected through interviews from 30 faculty members of Islamic Azad University branches in Mazandaran province. The quantitative part of the research was conducted using a researcher-made questionnaire administered to 280 people. SPSS 26 and PLS 3 were used for analysis. Using the coding method of qualitative content analysis based on interviews, identification and classification were done. Using structural equation modeling, the effectiveness weights have been obtained. The results showed that all the components of educational justice were identified and their significance was confirmed in the study, and the model of educational justice in Iranian law was explained by examining the themes and concepts. Also, the results show that the justice of education in Iran's legal system is not flawless but requires careful review and modification
_||_