نقش میانجی نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان
محورهای موضوعی : برنامه درسیکبری اشکور وکیلی 1 , میترا صدوقی 2
1 - کارشناس ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - *-استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی،تنکابن، ایران (مسئول مکاتبات) sadoughi_mitra@ yahoo.com
کلید واژه: سواد اطلاعاتی, نگرش به آموزش مجازی, خودکارآمدی علمی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق را معلمان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم در استان مازندران به تعداد 2776 نفر تشکیل داده اند که تعداد 337 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه های نگرش نسبت به آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395)، با پایایی (0.85)، خودکارآمدی علمی مگان-اسچانن موران و وولفولک-هوی(2001)، با پایایی (0.79) و سواد اطلاعاتی یزدانی (1391) با پایایی(0.83)، بودند.جهت سنجش ابزار تحقیق از روایی صوری و محتوا استفاده شد و روایی پرسشنامه ها خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماریSpss استفاده شد.یافته های تحقیق نشان داد میان سواد اطلاعاتی و نگرش به آموزش مجازی با خودکارآمدی علمی معلمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان نقش میانجی دارد
The main goal of the present study was to examine the mediating role of attitude toward online instruction in the relationship between informational literacy and teachers’ scientific self-efficacy. The study is applied in purpose and correlational in terms of method. The population consisted of teachers working at female high schools of Mazandaran totaling to 2776 individuals out of whom 237 teachers were selected via convenience sampling to form the sample of the study. The data collection instruments were attitude toward online instruction questionnaire (Vatanparast et al., 2016) with reliability index of 0.85; scientific self-efficacy questionnaire (Megan-Schanen & Woolfolk-Hoy, 2001) with reliability index of 0.79; and informational literacy questionnaire (Yazdani, 2012) with reliability index of 0.83. To validate the instruments, face and content validity were employed that brought about good results. To analyze the data, structural equation modeling using Lisrel and SPSS was utilized. Findings indicated that there was a significant and positive correlation between informational literacy and attitude toward online instruction and scientific self-efficacy. Additionally, attitude toward online instruction mediates the link between scientific self-efficacy and informational literacy.
_||_