نقش میانجی تابآوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان
محورهای موضوعی : برنامه درسیآناهیتا عبدالله زادگان قاسم ابادی 1 , هایده عاشوری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تنکابن، ایران
کلید واژه: کیفیت تدریس, تابآوریروانشناختی, اشتیاق به تحصیل,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شرق استان گیلان به تعداد 8049 نفر (7663)، نفر دانش آموز و 386 نفر معلم)، تشکیل دادند که از این تعداد، 377 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه دانش آموزان و 193 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری معلمان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2002)، تاب آوری روانشناختی کانر و دیویدسون (2003)، کیفیت تدریس کریاکدز و همکاران (2000)، استفاده شد که روایی آنها توسط صاحب نظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که میان کیفیت تدریس با تاب آوری روانشناختی و اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان تاب آوری روانشناختی با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تاب آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان نقش میانجی داشته است.
The present study was accomplished with the aim of investigating the mediating role of psychological resilience in the relationship between instruction quality and students’ enthusiasm for education. The method of study was descriptive-correlational. Population of the study consisted of teachers and students of female high schools in the east of Guilan totaling to 8049 individuals (7663 students and 386 teachers). Out of the population, 377 students were selected via simple random sampling. Also, 193 teachers were recruited by using Cochran’s formula via simple random sampling. To gather the data, standardized questionnaires of educational enthusiasm (Fredricks eta l., 2002), psychological resilience (Conner & Davidson, 2003), instruction quality (kriakds et al., 2000) were employed. Validity of the instruments was confirmed by experts and their reliabilities were checked through Cronbach’s alpha. To analyze the data, structural equation modeling with Lisrel was utilized. The quantitative findings indicated that there is a significant and positive relationship between instruction quality, psychological resilience and students’ enthusiasm. Psychological resilience and enthusiasm, too, demonstrated a significant and positive association. In addition, Psychological resilience showed a mediating role between students’ enthusiasm and instruction quality.
_||_