بررسی و تعیین نحوهی ارتباط قابلیتهای خرید سبز با عملکرد اقتصادی و زیستمحیطی با در نظر گرفتن اندازه شرکت بهعنوان عامل تعدیلگر: موردمطالعهای شرکتهای تولیدی محصولات ارگانیک در استان گیلان
مریم دانشمندمهر
1
(
گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
)
مجید بهرامخو
2
(
گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
)
کلید واژه: اندازه شرکت, عملکرد زیست محیطی, عملکرد اقتصادی, قابلیت خرید سبز,
چکیده مقاله :
عملکرد اقتصادی یکی از مهمترین عوامل جهت دستیابی به مزیت رقابتی در بازار محصولات تولیدی بوده است در سالهای اخیر توجه به افزایش استفاده از محصولات ارگانیک شده است. و بخشی از بازار مصرفی معطوف به این موضوع است.این تحقیق براساس نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر 80 شرکت تولیدی محصولات ارگانیک در استان گیلان هستند.روش نمونه برداری در تحقیق حاضر، نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس بوده است. 69 شرکت به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران برای جامعه محدود به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری از نرم افزارهایSPSSواس مارت پی ال اس دو استفاده شد. فرضیه های تأیید شده عبارتند از ( تأیید رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین عملکرد محیطی باعملکرد اقتصادی، تأیید نقش اندازه شرکت به عنوان عامل تعدیلگر در رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید نقش اندازه شرکت عامل تعدیلگر در رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد اقتصادی، تأیید رابطه بین قابلیتهای عملیاتی خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین قابلیتهای پویای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین قابلیتهای پویای خرید سبز با عملکرد اقتصادی) است.
چکیده انگلیسی :
Economic performance is one of the most important factors in achieving competitive advantage in the market of manufactured products. In recent years, attention has been focused on increasing the use of organic products. And part of the consumer market focuses on this issue. Regarding the importance of this issue, this study aimed to investigate the relationship between the ability of green purchases and economic and environmental performance considering the size of the company as a moderating factor in organic production companies in Guilan province. The statistical population of the study is 80 organic products manufacturing companies in Guilan province. Structural equations were used to analyze the data using SPSS and S-MLS software. The results show that of the ten hypotheses presented in the research, seven hypotheses were approved and three hypotheses were not approved. Confirmed hypotheses (confirmation of the relationship between green purchasing capabilities and environmental performance, confirmation of the relationship between environmental performance and economic performance, confirming the role of size of the company as a moderating factor in the relationship between green purchasing capabilities and environmental performance, confirming the role of the firm's moderator role in The relationship between green purchasing capabilities and economic performance, confirmation of the relationship between the operational capabilities of green purchases and environmental performance, the confirmation of the relationship between the dynamic capabilities of green purchases and environmental performance, the confirmation of the relationship between the dynamic capabilities of green purchases and economic performance).
_||_