بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و عملکرد مالی شرکتهای خودرویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
محورهای موضوعی : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزشآیسان سیفی 1 , حسین بوداقی خواجه نوبر 2
1 - 1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: عملکرد مالی, سیستم مدیریت کیفیت, نظام تولید بهنگام (JIT), بازده حقوق صاحبان سهام, بازده داراییها,
چکیده مقاله :
امروزه سیستمهای مدیریت کیفیت اهمیت بسیاری در اداره شرکتها و موسسات دارند. هدف این سیستمها افزایش سودآوری وبقایسازمان و همچنین جلب رضایت مشتریان، توامباکاهشپیوستههزینههایواقعیاست. با اجرای این استراتژیها میتوان سازمانها راازشکلسنتیخارجوبهسویپویاییوساختاریانعطافپذیرسوق داد. بنابراین بسیاری از سازمانها برای بهره بردن از مزایای استقرار این سیستمها هزینههای فراوانی انجام میدهند. ولی در برخی مواقع اجرای این استراتژیها به دلیل نداشتن شناخت درست از سیستمها و همچنین شرایط خاص سازمان منجر به شکست میشود. هدف از این تحقیق نیز بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و عملکرد مالی سازمانها است. برای بررسی این موضوع شرکتهای خودرویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب و اطلاعات مالی آنها طی سالهای 1389-1385 گردآوری و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سطح اطمینان 99% بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد در حالیکه رابطه معناداری بین مدیریت کیفیت مبتنی بر تولید بهنگام و بازده داراییها مشاهده نشد.
Nowadays, the quality management systems are important in the management of companies and organizations. Purpose of these systems is to increase profitability, survival of the organization and customer's satisfaction, along with steady decline of real costs. The implementation of these strategies can help organization to move from traditional form and led to dynamic and flexible structure. Thus many organizations cost a lot to achieve the benefits of establishment these systems. But in some cases, due to lack of correct understanding of the systems and particular conditions of the organization, implementation of these strategies leads to failure. The purpose of this paper is to examine the relationship between JIT-based quality management and financial performance of organizations. To do so, car companies listed on the stock exchange during the years 1389-1385 selected and their financial information examined. The results indicated that between JIT-based quality management and return on equity, there is a significant relationship at the 99% confidence level while, there is no any significant relationship between JIT-based quality management and return on assets.
_||_