بررسی نقش مسئولیتهای اجتماعی، کیفیت خدمات و هویت مشترک سازمان و مشتری بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد)
محورهای موضوعی : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزشعبداله نعامی 1 , سیده شیما افتخاری سینجانی 2 , علی اکبر شهری مجارشین 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بینالملل کیش (تهران جنوب)، جزیره کیش، ایران.
3 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بینالملل کیش (تهران جنوب)، جزیره کیش، ایران.
کلید واژه: کیفیت خدمات, مسئولیت اجتماعی, رضایتمندی مشتریان, وفاداری مشتریان, هویت مشترک سازمان&ndash, مشتری,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه مشتریان یک شرکت یا سازمان به عنوان مهمترین عامل سودآوری و رونقبخشی، از اهمیت ویژه و مهمی برخوردار هستند، لذا در تحقیق توصیفی - پیمایشی حاضر تأثیر مسئولیتهای اجتماعی بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان بانک پاسارگاد شعب غرب تهران مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. به این منظور یک مدل تحقیق تدوین شده است که بر مبنای آن نه فرضیه تدوین گردید. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات جهت بررسی فرضیهها پرسشنامه میباشد و همچنین نمونهی تصادفی آماری این تحقیق تعداد 384 نفر از مشتریان بانک پاسارگاد را انتخاب کرده است. دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. باتوجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که متغیر مسئولیتهای اجتماعی، کیفیت خدمات و هویت مشترک سازمان - مشتری بر متغیرهای رضایتمندی مشتریان تاثیر دارد. همچنین متغیر هویت مشترک سازمان و مشتری بر وفاداری مشتریان تاثیری ندارد.
Considering the fact that the customers of a company or organization is the most important factor of profitability and prosperity are of special and importance, therefore, in this descriptive survey, the present survey investigates the effect of social responsibility on satisfaction and loyalty of Pasargad bank customers in West Tehran Branch. For this purpose, a research model has been developed, which is based on nine hypotheses. The data gathering tool was a questionnaire. Also, a random statistical sample of this study was conducted by 384 Pasargad bank customers. Data were analyzed using SPSS and LIZREL software. According to the results, the variables of social responsibility, service quality, and customer-client identity are affected by the customer satisfaction. Also, the identity of the organization and the client do not affect customer loyalty.
_||_