طراحی مدل ساختاری عوامل موثر بر توسعه و بهبود ساختار مالی شرکتهای تولیدی
محورهای موضوعی : مدیریت مالی بنگاههای اقتصادی
رحمت علیزاده
1
,
رضا کریم النفس
2
,
علیرضا حسن ملکی
3
,
محمد نصراللهی
4
1 - ازاد اسلامی بابل
2 - دانشگاه:آزاد بابل
3 - دانشگاه:آزاد بندر گز
4 - دانشگاه:آزاد بابل
کلید واژه: طراحی الگو, ساختار مالی, شرکت های تولیدی, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
روش تحقیق به صورت کیفی و کمی بود. از میان این 16 مقوله، 2 مقوله به عنوان مقوله محوری(مرکزی) ظاهر شد تا در کنار 14 مورد دیگر، اجزای نظریه داده بنیاد به دست آمده از پژوهش را تشکیل دهند. برای ارائه نظریه از داستان و مدل تصویری استفاده شد. مقوله مرکزی شناسایی شده در این پژوهش، اندازه شرکت و ساختار دارایی است که بقیه مقوله ها در رابطه با آن معنا پیدا می کنند. مقوله ها نیز برای ارائه در مدل تصویری در پنج دسته شرایط علّی(4 مقوله)، بستر یا زمینه(3 مقوله)، شرایط مداخله گر (2 مقوله)، راهبردها(2 مقوله)، پیامدها (3 مقوله) قرار گرفتند. در گام بعدی، به کدگذاری انتخابی و خلق نظریه پرداخته شده است و برای اینکه تحلیلها به نظریه تبدیل شوند مفاهیم بطور منظم به یکدیگر ربط داده شدند و هر یک از مقولهها به ابعادشان مرتبط شدند. در ادامه جهت قوت مدل ارائه شده روابط با استفاده از دادههای مورد تایید قرار گرفتند. که در این بخش ابتدا بر اساس شاخص ها، مولفه ها، مفاهیم و مقوله های مدل پیشنهادی پرسشنامه ای 91 سوالی تدوین گردید و بعد از تایید روایی و پایایی آن در بین جامعه مورد پژوهش توزیع و جمع آوری شد. بر مبنای داده های گردآوری شده و با استفاده از نرم افزار LISREL8.80 و SmartPLS.03 روابط مدل پیشنهادی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت نتایج نشان از معناداری روابط و اجزای مدل ارائه شده دارد.
The research method was qualitative and quantitative. Among these 16 categories, 2 categories appeared as central categories to form the components of the data theory obtained from the research, along with the other 14 categories. A story and a visual model were used to present the theory. The central category identified in this research is "company size and asset structure" and the rest of the categories make sense in relation to it. The categories were placed in the five categories of causal conditions (4 categories), background or context (3 categories), intervening conditions (2 categories), strategies (2 categories), consequences (3 categories) to be presented in the visual model. In the next step, selective coding and theory creation have been done, and in order for the analyzes to become theories, the concepts were regularly related to each other and each of the categories were related to their dimensions. In the following, the strength of the presented model was confirmed by using the data. In this section, a questionnaire of 91 questions was compiled based on the indicators, components, concepts and categories of the proposed model, and after confirming its validity and reliability, it was distributed and collected among the research community. Based on the collected data and using LISREL8.80 and SmartPLS.03 software, the relationships of the proposed model have been examined, and finally the results show the significance of the relationships and components of the model.