«سهگانیها» قالبی نوظهور در کوتهسراییها
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنمحمود حکم آبادی 1 , راضیه نسبی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران.
2 - دانش آموختة دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: نوآوری, کلید واژهها: کوتهسرایی, قالبهای شعر فارسی, سهگانی,
چکیده مقاله :
چکیده سهگانی یکی از قالبهای نوظهورِ شعر فارسی در چند سالۀ اخیر است که از سه قسمت/ لَخت تشکیل شده و در لَخت پایانی، ضربۀ نهایی را بر ذهن خواننده وارد میکند. پایبندی به وزن عروضی یا عدم رعایت آن، باعث ایجاد سه شکلِ کلاسیک، نیمایی و سپید در سهگانیها شده است. گرچه وضعِ اصطلاحِ سهگانی، نو و ابتکاری است، امّا بحثِ تعدادِ مصراعها و ویژگیها و اصول آن، وجه مشترک بسیاری از کوته سرودههاست. کاربرد لغات و ترکیبات نامأنوس، ایرادهای زبانی و دستوری، آرکائیسم، اطناب و... از جمله معایبی است که به ساختار و بافت سهگانیها آسیب میزند. هدف مهمّ این تحقیق، بیانِ چندوچونِ این قالب نوظهور و بررسی نقاط قوّت و ضعف آن است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که ایجاز از مهمّترین ویژگیهای سهگانی، برآیندی از سبک زندگی امروزی است که شتاب و فشردگی لازمۀ آن است. در این پژوهش به روش کتابخانهای و بر مبنای صد سهگانیِ انتخابشده، به بررسی و تحلیل ساختاری و محتوایی این قالب پرداختهایم.
Abstract Seyyed Bahaoddin's Diwan is investigable from different approaches. One of its important and prolific implications and topics is the allegory – specifically narrative allegory. He has utilized the allegorical stories to express his ideas and thoughts in the religious, ethical and social domains because this method mostly affects on the minds of his reader. The present research which is discussed by descriptive – analytic method, deals with the allegory and its function, studying the poem in the narrative allegorical axis, introducing its segments and tools and answering the posed questions which have been appeared in its findings. Seyyed Bahaoddin's tendencies in expressing the codified allegories is alphabetical and it is his most important poetic characteristic and from this perspective he has had much impression in the frequency compared with other elements.
فهرست منابع و مآخذ
_||_