تحلیل ویژگیهای سبکی غزلیّات ظهوری ترشیزی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخن
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزّهرا، تبریز، ایران.
کلید واژه: سبکشناسی, سطح زبانی, نحوی, ادبی و فکری, کلید واژهها: غزلیّات ظهوری ترشیزی,
چکیده مقاله :
چکیده ظهوری ترشیزی یکی از شاعران توانای سبک هندی در سده های دهم و یازدهم هجری است که در زبان و ادبیّات فارسی گمنام مانده است. وی به اقتضای ذهن نیرومند و خیال نازک اندیش خود، توانست اشعاری بسیار نغز و استوار با معانی و مضامین نو و نکته های دیریاب بیافریند. این شاعر نکته سنج عهد صفوی، با به کارگیری تشبیهات و استعارات بدیع، معنی آفرینی کرده و ترکیبات و عباراتی نوین را به شیوه ای موشکافانه به کار می گرفته است. هدف اصلی این پژوهش پاسخ دادن به این سوال است که مهمّ ترین ویژگی های سبکی ظهوری از نظر زبانی، نحوی، ادبی و فکری کدامند؟ نتایج پژوهش، نشان داد که تازه گویی و مبالغه در تخیّل سبب شده که فهم برخی از ابیات وی با دشواری همراه گردد و در برخی موارد نارسایی لفظ و معنی دیده شود و نیز چون شاعر سعی در ایجاد تصاویر نو و مضامین پیچیده دارد، استعاره ها و تشبیهات بدیع و نامکرّر در شعرش نمود فراوان یافته است. کاربرد تمثیل، اسلوب معادله، مراعات نظیر، تلمیح، پارادکس و مضامین و ترکیبات تازه در دیوان غزلیّاتش بسامد بالایی دارد.
Abstract Zohuri Torshizi is one of the competent Indian Style poets in the 10th and 11th A. H. centuries who has been remained unknown in Persian language and literature. By his strong power of mind and sophisticated imagination he was able to compose meaningful, stable poetry with modern themes which are difficult to grasp. This punctilious poet of the Safawid era, by using exquisite similes and metaphors has created new compounds and expressions meticulously. The main aim of this research is: What are the most significant traits of Zohuri's style from lingual , syntactic, literary and thinking point of view ? The results of the research showed that innovation in speech and exaggeration in the imagination caused his poetry to be understood with difficulty and sometimes together with misunderstanding of the meaning and in this way the metaphors and similes have appeared themselves in a challenging way in his poetry; and the last word is that the usage of allegory, the method of equilibrium, allusion, paradox and new themes and compounds have high frequency in his divan – book of poetry.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
ب – مجلاّت
_||_