گذر بر شاهراه اکسیر(تخلیص و بر رفتن ماهیّت آدمی در اندیشة مولانا جلالالدّین)
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخن
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: عرفان, مولانا, دانش, غزلیّات شمس, کلید واژهها: کیمیا, اکسیر,
چکیده مقاله :
چکیده کیمیا در قدیم، دانش تبدیل فلز کمبها به فلز گرانبها توسّط اکسیری که کیمیاگر به دست میآورد، بوده است. البتّه نوعی کیمیاگری مرموز و نهانی هم بوده که انسان را به موجودی کامل و فرابشری تبدیل میکرد. یونگ کیمیاگری را پدر علم روان شناسی میدانست. عرفا نیز بدون توجّه به خاصیّت مادّی کیمیا، برای تبدیل مس وجود انسان به طلای کمال با هدفی معنوی آن را به کار گرفتهاند. مولانا، حقّ را کیمیاگری میداند که اصیلترین کیمیا را به انسان عرضه میکند و معتقد است تبدیل آدمی به انسان کامل، فرآیندی کیمیاوی است. از نظر او، یکی از کاربردهای کیمیا، آزاد شدن روح از کالبد جسم خاکی است و عشق، به عنوان ارمغان عالم غیب، کیمیایی است که میتواند انسان را به والاترین مقام برساند و کفر را به ایمان بدل کند. این تحقیق بر آن است تا اندیشة مولانا را در مورد کیمیا و کیمیاگری و تأثیرات آن بر انسان و نحوة بهره برداری او از این واژه و مفاهیم آن واکاوی نماید.
Abstract In ancient times, alchemy was the science of the conversion of low-priced metal into precious metal by the alchemist. Of course, there was a mystery and mysterious alchemy that transformed man into a perfect and transcendental creature. Yung considered alchemy as the father of psychology. The mystics, regardless of the material properties of the kimia, have used it to convert the copper of human being into the gold of perfection with its spiritual purpose. Rumi has the right to call the alchemy the original kimia to humans, and believes that transforming man into a perfect man is a chemical process. In his view, one of the uses of alchemy is the liberation of the soul from the earthly body, and love, as the source of unseen world, is a kimia that can bring man to the highest authority and convert disbelief into faith. This research seeks to illustrate Rumi's ideas of alchemy and its practice and their effects on human being and how it can be used by this term and its concepts.
فهرست منابع و مآخذ
_||_