تبیین مدل راهبردی برای مدیریت فرآیند پذیرش، انتقال و اشاعه فناوری های نوین رسانه ای از دیدگاه مخاطبان ایرانی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
بابک راهنورد
1
,
کامران محمدخانی
2
,
علی اکبر فرهنگی
3
,
امیر حسین محمد داودی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استاد مدیریت رسانه،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
کلید واژه: رسانه نوین, پذیرش فناوری, اشاعه نوآوری, راهبرد رسانه, هم گرایی رسانه ای,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر شتاب پیشرفت های تکنولوژی شدت یافته و درک پیامدهای استراتژ کی تکنولوژی خصوصا برای مدیران رسانه اهمیت زیادی پیدا کرده است. امروزه وظیفه کی مدیر رسانه ای تبدیل تکنولوژی به کی مزیت رقابتی است. تکنولوژی می تواند خود به عنوان هدف یا محصول نهایی مورد استفاده قرار گیرد. با ظهور پدیده هم گرایی که به واسطه دیجیتالی شدن امکان پذیر شده است شکل جدیدی از رسانه ها ظهور یافته و بایستی مدیران رسانه با آینده نگری، محیط رسانه ای را به خوبی مورد تحلیل قرار دهند و از روند تغ ییراتپیش رو اطلاع حاصل نمایند تا بتواند برای منطبق کردن سیاست ها و راهبرد های رسانه ای با شرایط آینده برنامه ریزی کنند. با توجه به توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش کاربران اینترنت درکشور ما ایران، نحوه تعامل مخاطبان با فناوری های نوین رسانه ای نیاز به سیاست گذاری مدون دارد تا با توجه به علایق و خواست مخاطبان ایرانی راهبردی مناسب برای پذیرش و انتقال فناوری های نوین رسانه در سطح فردی تدوین گردد به این منظور مقاله حاضر با رو کیرد پژوهش یکفی، اثر هم گرایی بر ویژگی هایمخاطب، محتوا و فناوری رسانه های نوین را مورد بررسی قرار داده و ابعاد و چارچوب های پذیرش، انتقال و اشاعه فناوری های نوین رسانه ای را از دیدگاه خبرگان صنعت رسانه معرفی خواهد نمود و در نهایت مدلی راهبردی برگرفته از تاثیر هم گرایی بر پذیرش و انتقال فناوری های نوین رسانه ای تب یین خواهد گردید.
At the present time acceleration technology advances and increased understanding of the strategic implications of technology, especially has been very important for media managers, today the duty of a converting of media technology into a competitive advantage. Technology can be used as a target or final product. With the advent of digital convergence that is possible through a new form of media emerge and be forward-thinking media executives, as well as analyze the media environment and notice of the change process forward so that he will comply with the conditions of future policies and strategy, media plan. According to ICT infrastructure development and increase in Internet users in our country Iran, the audience interaction with modern media technology has a written policy requiring According to Iranian interests and audience desires strategy for adoption and transfer of modern media technologies be developed at the individual level In this paper the qualitative research approach, the impact of convergence on the characteristics of the audience, content and new media technologies survey and the extent and terms of admission, transfer and dissemination of new media technology from the perspective of media industry experts will introduce and finally strategic model from the impact of convergence on adoption of new media and technology transfer will be explained.
