بررسی دیدگاههای دانشجویان سال آخر رشتهی پزشکی نسبت به آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 1393
محورهای موضوعی : علوم پزشکیزهرا مصطفویان 1 , محمد معین صفا 2
1 - متخصص پزشکی اجتماعی- استادیار-دانشکده پزشکی- دانشگاه ازاد اسلامی مشهد
2 - پزشک عمومی
کلید واژه: دیدگاه, آموزش پزشکی, دانشکده پزشکی, دانشگاه آزاد اسلامی مشهد,
چکیده مقاله :
مقدمه: مهمترین گروهی که میتوان برای بازخورد فعالیتهای آموزشی از اطلاعات و نظرات آنها استفاده نمود، دانش آموختگان و دانشجویان رشته مورد نظر هستند .هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه های دانشجویان سال آخر رشته پزشکی ، نسبت به آموزش پزشکی دانشکده آنها بود. مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی نسخه استاندارد شده فارسی پرسشنامه فارغ التحصیلی AAMC (انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا) بین 90 نفر دانشجویی که ترم آخر تحصیلی خود را می گذراندند تقسیم شد، و 56 پرسشنامه برگردانده شد.( درصد مشاکت برابر با 2/62 %). همه ی پرسشنامه ها بطور بی نام پرشدند و هر پرسشنامه 254 سوال داشت. داده ها در نرم افزار آماری SPSS V.20 وارد شد و نتایج به صورت توصیفی گزارش گردید. یافته ها: 66 درصد از شرکت کنندگان بر این عقیده بودند که اهداف آموزشی دوره علوم پایه برای دانشجویان کاملاً مشخص نیست. ارزیابی دانشجویان نسبت به دوره های کارآموزی، و کارورزی شان خیلی دلخواه نبود. در مجموع46 % از دانشجویان، ازکیفیت تحصیل پزشکی راضی بودند. همچنین به اعتقاد پاسخ دهندگان زمان اختصاص داده شده به بسیاری از فعالیت ها، کم بوده است. از جمله: "مراقبت های سالمندان(85%)"، ,"مهارت های حل مساله(84%)"، "قانون و پزشکی(82%)"، "آمار پزشکی (82%)" "نوتوانی (82%)" . 50 در صد شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که مهارت های مورد نیاز جهت فعالیت بعنوان یک پزشک عمومی را کسب ننموده اند. تنها 25% آنان احساس می کردند که مهارت های مورد نیاز برای شروع دوره ی دستیاری را کسب نموده اند. نتیجه گیری: این مطالعه برخی از جنبه های برنامه درسی که دانشکده به منظور آماده سازی پزشکان موثر و کارآمد برای کار بالینی به آن نیاز دارند را روشن ساخته است. و می توان آن را به عنوان یک ابزار برای پیدا کردن راه کارها به منظور تجدید نظر در برنامه درسی استفاده نمود.
Introduction: The most important group to take feed backs in educational works are students and graduates of each university course. The aim of this study was to evaluate the opinions of the medical students in their last semester in about their medical education. Materials and Methods: In a cross sectional study the standard Persian version of AAMC (Association of American Medical Colleges) Graduation Questionnaire was distributed between 90 medical students of Mashhad Islamic Azad university of medical sciences in their last semester, and received 56 back (response rate, 62.2%).All of the questionnaires were completed anonymously, and each contains 262 questions. Data was entered in SPSS V.20 statistical software and descriptive results were reported. Results: About 66% of the respondents felt that Basic Science content objectives were not made clear to students. Assessment of the students about their clinical clerkship and internship rotations was not very favorable. Overall 46% of the respondents were satisfied with the medical training they received. Respondents indicated many deficiencies in the curriculum, and in their competences. Exposure to numerous activities was rated by respondents as being inadequate: "geriatrics and gerontology education" (85%),"Problem-solving skills” (84%), "Medical Statistics" (82%),"Law and Medicine " (85.7%), and "rehabilitation" (82%). Around 50% of the respondents reported that they have not been taught sufficient clinical skills in preparations for their future clinical practice. Only 25% of the respondents felt that they had acquired adequate knowledge and skills to start residency training. Conclusions: This study illuminates some of the aspects of the curriculum the faculty needs to address in order to prepare physicians effectively and efficiently for clinical work. It can be used as a tool to find the trends in order to revise the curriculum.
1. معطری م، عابدی ح. تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1387؛ 8(1): 101-112.
2. Ashoorion V, Dadgostarnia M, Esmaili A, Garakyaraghi M, Shams B and Taban H. Resident as instructor of medical university clinical skills, Proceeding of first international conference of reforms and change management in medical education and sixth national medical education conference, Shahid beheshti university of medical sciences, Tehran, 2003, p26.
3. Zahedi M, Amirmaleki H. Medical Education Effectiveness from the Viewpoints of Medical Students of Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7(2):289-98.
4. Van Niekerk JP. WFME Global Standards receive ringing endorsement. Med Educ 2003; 37(7):585-6.
5. Rahimi H, Parand K and Mohammadi R. Internal evaluation: A challenging approach in Iranian higher education system, proceeding of 47th meeting of universities chancellors, Iranian Measurement Organization publication, 2002, ISBN: 964-8206-015.
6. Bligh J. Identifying the core curriculum: the Liverpool approach. Med Teacher 1995; 17(4):383-90.
7. Bass EB, Fortin AH, Morrison G, Wills S, Mumford LM, Goroll AH. National survey of clerkship directors in internal medicine on the competencies that should be addressed in the medicine core clerkship. The American Journal of Medicine 1997; 102(6): 564-71.
8. Clack GB. Medical graduates evaluate the effectiveness of their education. Med Educ 1994; 28(5):418-31
9. Spiel C, Schober B, Reimann R. Evaluation of curricula in higher education: challenges for evaluators. Eval Rev 2006; 30(4): 430-50.
10. Ozan S, Karademir S, Gursel Y, Taskiran HC, Musal B. First graduates' perceptions on a problem-based and task-based learning curriculum. Educ Health (Abingdon). 2005; 18(2):256-71.
11. Rajab AJ, AL-Dabbagh SA. The role of short in intensive task based training course in improving emergency medicine performance among interns in Duhok, Kurdistan Region, IRAQ. Duhok Med J. 2011; 5(1):1-14.
12. Jalili M, Mirzazadeh A, Azarpira A: A survey of medical students’perceptions of the quality of their medical education upon graduation.Ann Acad Med 2008; 37:1012–1018.
13. Chan WP, Wu TY, Hsieh MS, Chou TY, Wong CS, Fang JT, et al. Students’ view upon graduation: a survey of medical education in Taiwan. BMC Med Educ. 2012; 12: 127-34.
14. Association of American Medical Colleges (2015) Graduation Questionnaire. Available at:https://www.aamc.org/download/440552/data/2015gqallschoolssummaryreport.pdf
_||_