طراحی و رتبه بندی عوامل توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهیکشور
محورهای موضوعی : علوم ورزشفاطمه آزرم 1 , پریوش نوربخش 2 , مهوش نوربخش 3 , حسین سپاسی 4
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد/دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - عضو هیات علمی سردبیر فصلنامه علوم ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
4 - استادگروه مدیریت ورزشی، واحدکرج ،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران
کلید واژه: الگوی توسعه, سرمایه انسانی, ورزش دانشگاهی.,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق، طراحی و رتبه بندی عوامل توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهیکشور است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب ماهیت پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری، کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه ها هستند که بر اساس جدول مورگان و طبق روش نمونهگیری طبقهای نسبتی ۱۷۵ نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، روایی سازه مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس نتایج تحلیل اکتشافی مرحله اول، سوالات الگوی توسعه سرمایه انسانی در کل ۷۴ درصد از کل واریانس را شامل میشوند. همچنین نتایج تحلیل اکتشافی مرحله دوم نشان میدهد تمامی مولفهها با الگوی توسعه سرمایه انسانی همبستگی قابل قبولی دارند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول، روابط تمامی سوالات با عامل خود معنادار میباشد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرحله دوم نشان میدهد رابطه تمامی مولفهها با مقیاس الگوی توسعه سرمایه انسانی معنادار است. بر اساس نتایج، ضریب آلفای کرونباخ مولفههای الگوی توسعه سرمایه انسانی بالاتر از 70/0 است، لذا پایایی پرسشنامه مطلوب است. همچنین مقایسه میانگین رتبهها نشان میدهد که رتبهبندی مولفههای الگوی توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی به ترتیب شامل: بستر اعتقادی و اخلاقی؛ عوامل شایستگی؛ مدیریت عملکرد؛ جبران خدمات؛ مدیریت حفظ و نگهداری؛ آموزش و یادگیری؛ و جانشینپروری و کارمندیابی، است. در نهایت میتوان گفت، بر پایۀ مدل حاضر میتوان فرآیند توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور را تحلیل کرد و به دستهبندی جدیدی دست یافت که مبتنی بر نظرات خبرگان ورزش دانشگاهی است و میتوان آن را در توسعۀ ورزش دانشگاهی مبنای عمل قرار داد.
The purpose of research is designing and ranking of human capital development factors in university sport. Research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. Statistical population is the experts of physical education department of universities which according to Morgan table and relative stratified, sampling, 175 people were selected. The validity of construct was examined. Based on the results of exploratory analysis of the first stage, questions of the human capital development model account for 74 percentage of total variance. Results of the exploratory analysis of the second stage show that all components have an acceptable correlation with pattern of human capital development. Based on the results of confirmatory factor analysis of the first stage, relationship of all questions with the agent is significant. The results of confirmatory factor analysis of the second stage show that relationship of all components with scale of human capital development model is significant. Cronbach's alpha coefficient of human capital development pattern components is higher than 0.70, so the reliability is desirable. The average rankings shows that rankings of the components of the human capital development include: doctrinal and moral context, competency factors; performance management; compensation; maintenance management; teaching and learning; and breeding and recruiting. Finally, based on the current model, the process of human capital can be analyzed and a new classification can be achieved which is based on the opinions of university sports experts and can be used as a basis for development of university sports.