ارائه الگوی برندسازی لیگ برتر والیبال ایران با استفاده از نظریه دادهبنیاد
محورهای موضوعی : علوم ورزشحامد معروفی 1 , لیلا صفاری 2 , مهدی نادری نسب 3 , عباس بی نیاز 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - تربیت بدنی-دانشگاه ازاد -قزوین-ایران
کلید واژه: جو مسابقات, زیرساخت و امکانات, عملکرد برند, نهادینهسازی ورزش.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی برندسازی لیگ برتر والیبال ایران با استفاده از نظریه دادهبنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد فدراسیون والیبال، اساتید صاحب نظر دانشگاه در حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی و اسناد و منابع علمی بود. نمونه آماری بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند (15 نفر و 21 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب مفهومی برند لیگ برتر والیبال ایران در در قالب 14 حیطه کلی شامل جو مسابقات، نوآوری، قابلیت برند لیگ برتر والیبال، بازاریابی سازمان لیگ، نوآوری سازمان لیگ، برندسازی لیگ برتر، بودجه، مشکلات ارزی، اطلاعاتی، بازارگرایی، خدمات مرتبط با هواداران، عملکرد برند مسابقات، مدیریتی و برند شدن چارچوببندی شدند. بنابراین بر اساس روابط مدل به دست آمده از یافتههای پژوهش برای برندسازی سازمان لیگ والیبال ایران پیشنهاد میشود که دستهبندی به دست آمده در این پژوهش را در برنامهریزیهای مدیریت سازمان لیگ والیبال مبنا قرار گیرد و به روابط ترسیم شده در مدل مفهومی و ترتیب قرارگیری بین متغیرها در عمل توجه کنند.
The aim of this study was to present the branding model of the Iranian Volleyball Premier League using data-based theory. The research method is qualitative with a systematic analysis approach. The statistical population included all senior managers of the volleyball federation, university professors in the field of sports management and marketing, and scientific documents and resources. Statistical samples were selected in a sufficient number based on theoretical saturation in a purposeful and accessible manner (15 people and 21 documents). The research instruments included systematic library study and semi-structured interviews and the validity of the instrument was assessed using desirable qualitative validation methods (content validity). Conceptual coding and framing method was used to analyze the findings. The conceptual framework of Iran Premier Volleyball League brand in the form of 14 general areas including competition atmosphere, innovation, Premier League volleyball brand capability, league organization marketing, league organization innovation, Premier League branding, budget, currency problems, information, market orientation, Services related to fans, competition brand performance, management and branding were framed. Therefore, based on the model relationships obtained from the research findings for branding the Iranian Volleyball League Organization, it is suggested that the classification obtained in this research be based on the management plans of the Volleyball League Organization and the relationships Drawn in the conceptual model and the order of placement between variables in practice pay attention