تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
مهرنوش داناپور
1
,
مهدی کهندل
2
,
حسین عبدالملکی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کزج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج
کلید واژه: اخلاق تجارت الکترونیک, رفتار مصرف کنندگان ورزشی, تبلیغات مجازی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از انجام تحقیق بررسی تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری از لحاظ هدف کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری مصرف کنندگانی است که حداقل 3 مرتبه کالا و محصولات ورزشی به صورت آنلاین خریداری کرده اند، بود. با توجه به نامشخص بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر به روش در دسترس نمونه آماری را تشکیل دادند. از پرسشنامه های اخلاق تجارت الکترونیک دناپور و همکاران (1401)، نیات رفتاری مشتری لین (2006) و تبلیغات مجازی توکلی (1396) برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا، آزمون واف(VAF) و مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تاثیر اخلاق تجارت الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان ورزشی با نقش میانجی تبلیغات مجازی تاثیر دارد. لذا هدف مدیران فروشگاه های اینترنتی تنها فروش محصولات ورزشی نباشد، بلکه باید تلاش کنند با حفظ اخلاق مداری، ارائه محصولی با کیفیت و دادن بهترین خدمات، مشتری ثابت و وفادار پیدا نموده و با تبلیغات مجازی فروش خوبی داشته باشد
Abstract The purpose of the research was to investigate the effect of e-commerce ethics on the behavior of sports consumers with the mediating role of virtual advertising. The research method of correlation type with structural equation approach has been done in terms of practical purpose and in field form. The statistical population is the consumers who have bought sports goods and products online at least 3 times. Due to the uncertainty of the statistical population, the number of 384 people formed the statistical sample using the available method. Danapour et al.'s e-commerce ethics questionnaires (1401), Lin's customer behavioral intentions (2006) and Tavakoli's virtual advertising (2016) were used to measure research variables. To check the reliability of the questionnaires from Cronbach's alpha coefficient and to check composite reliability indices, Cronbach's alpha, divergent and convergent validity, VAF test (VAF) and structural equation modeling from SPSS version 23 and PLS version 2 software. used. The results showed that the effect of e-commerce ethics has an effect on the behavior of sports consumers with the mediating role of virtual advertising. Therefore, the goal of online store managers is not only to sell sports products, but they should try to find stable and loyal customers by maintaining ethics, providing quality products and providing the best services, and have good sales through virtual advertising.