واکاوی مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمریم کیال 1 , مهدی نادری نسب 2 , نیما ماجدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد قزوین،ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد قزوین،قزوین،ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد قزوین،قزوین،ایران
کلید واژه: خانواده, محیط, نگرش, امکانات,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی آگاه به مساله ورزش معلولین، برخی مدیران حوزه ورزش معلولین(فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین) و همچنین ورزشکاران معلول و جانباز تشکیل میدادند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید(12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی نموده و این پرسشنامه(29 گویه و در قالب 8 مؤلفه) در بین معلولین ورزشکار (386 نفر)، توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 29 کد مفهومی و 8 مقوله اصلی، از مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی میباشد.
The purpose of the current study was to examine the socio-cultural components affecting the participation of persons with disabilities in physical activity. The method of the present study was applied in terms of purpose, and its data were collected using the descriptive-survey method. In the qualitative section for conducting field interviews, the statistical community of the study consisted of lecturers who were aware of the issue of disabled sports, some of the managers who were engaged in the sports field of the Disabled Sports Federation, as well as disabled and veteran athletes. Objectives were selected for qualitative interviews on the topic of research (12 interviews with 12 people and continued to theoretical saturation). In the quantitative part, after collecting the data qualitatively, a questionnaire on social-cultural components affecting the participation of the disabled in physical activity was performed and this questionnaire (29 items in the form of 8 components) among the athletes with a disability (n=386) were distributed.The elongation and skidding indices are used to investigate the distribution of data (normal or abnormal) and to investigate and answer the research questions, a compilation of the model and structural model of IBM SPSS Software v.24, Smart PLS V.2.0, and Pro Max QDA v.Pro were used. The results of the study indicated that 29 conceptual codes and 8 main categories are the socio-cultural components affecting the participation of the disabled in physical activity. Consequently, the results of the present study hopefully can pave the way for those who are in charge of sports for disabled athletes.
منابع
- آصفی،آ.ع.، عموزاده، ز. (1396). تدین مدل نقش دیگران مهم و مشارکت نوجوانان در فعالیتبدنی و ورزش، پژوهش در ورزش تربیتی، 13: 38-17.
- بنینصرت، ا.، حسینپور، ب.، قیامیراد، ا.، محمدپور، ح. (1393). رابطه بین سطوح عملکرد ورزشی کشتیگیران و هویت فردی و اجتماعی آنان. مجله مطالعات جامعه شناسی، 7(25): 150-138.
- پورسلطانی زرندی، ح.، قاسمی، ح.، حواصل، م.، مرادی، ف. (1396). شناسایی موانع مشارکت جانبازان و معلولین استان البرز در ورزش. علوم ورزش بدون مرز، 1(4): 16-1.
- جباری دانش، ع.، واعظ موسوی، س. م. ک.، ناجی، م. (1394). عوامل و موانع گرایش کارکنان یک دانشگاه نظامی به ورزش ابلاغی و رابطه آنها با نگرش افراد به ورزش، فصلنامه روانشناسی نظامی، 6(24): 61-47.
- جلالی فراهانی، م. (1387). مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- دانشمهر، ح.، احمدرش، ر. (1388). بررسی نگرشهای اجتماعی روستاییان نسبت به مشارکت اجتماعی، مجله توسعه روستایی، 1(1): 155-129.
- رزمآرا، ط.، یکتایار، م.، عبدی، س. (1395). بررسی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی بانوان پرستار شاغل در بیمارستانهای دولتی. مطالعات تربیت بدنی و
رکت در فعالیتهای ورزشی مدرسه. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتا رحرکتی، 9(17): 46-27.
- قهرمانی، ج.، محرمزاده، م.، سعیدی، ش. (1392). بررسی عوامل بازدارنده موثر بر میزان شرکت معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی در فعالیت های ورزشی شهر مرند. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(6): 66-57.
- کیال, م., نادری نسب, م., ماجدی, ن. (1398). ارائة مدل مؤلفههای روانشناختی مؤثر بر مشارکت جانبازان و معلولین در فعالیتهای ورزشی. مطالعات روانشناسی ورزشی, (), -. doi: 10.22089/spsyj.2020.8128.1883
- گشتاسبی، ا. (1391). شناسایی و اولویتبندی عوامل بازدارنده و سوق دهنده مشارکت معلولین جسمی- حرکتی: نیازها و مشکلات، دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی، 41: 48-7.
- مرادی، م.، هنری، ح.، احمدی، ع. (1390). بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی، مدیریت ورزشی، 180-167.
- ، م.، ذوالاکتاف، و.، مشکل گشا، ا. (1388). موانع مشارکت ورزشی زنان و ارتباط آنها با انگیزه. علوم حرکتی و ورزش، 7(13): 154-145.
- وکیلی تنها, م., احمدی, س., سلیمانی, م. (1398). شناسایی و تدوین الگوی انگیزههای مشارکت ورزشی جانبازان و معلولین. مطالعات روانشناسی ورزشی, 8(30), 143-160. doi: 10.22089/spsyj.2019.7563.1815.
-Bancel, N., & Gayman, J. M. (2002). Du guerrier à l’athlète. éléments d’histoire des pratiques corporelles. Paris: Presses Universitaires de France
-Battalio, S. L., Huffman, S. E., & Jensen, M. P. (2020). Longitudinal associations between physical activity, anxiety, and depression in adults with long-term physical disabilities. Health Psychology, 39(6), 529.
-Brown, C., & Pappous, A. (Sakis). (2018). The Legacy Element . . . It Just Felt More Woolly”: Exploring the Reasons for the Decline in People With Disabilities’ Sport Participation in England 5 Years After the London 2012 Paralympic Games. Journal of Sport and Social Issues, 019372351878123. Doi: 10.1177/0193723518781237
-Burns, J. (2012). Falling through the rabbit hole: Elite sports and people with intellectual disabilities. Journal of Critical Psychology Counselling and Psychotherapy, 11(1), 56–63
-Çulhacik, G. D., Durat, G., & Eren, N. (2020). Effects of activity groups, in which art activities are used, on resilience and related factors in families with disabled children. Perspectives in Psychiatric Care.
-Doistua, J., Lazcano, I., & Madariaga, A. (2020). Self-Managed Leisure, Satisfaction, and Benefits Perceived by Disabled Youth in Northern Spain. Frontiers in Psychology, 11.
-Ferez, S., Ruffié, S., & Héas, S. (2017). Sports and “minorities”: Negotiating the Olympic model, sport, ethics, and philosophy. Taylor & Francis (Routledge). pp. 1–17.
-Gérard, S. (2016). The paralympic movement from 1944 to 2016: a processual analysis of institutional creation, maintenance and change. Thèse de doctorat en sciences de la motricité. Louvain-La-Neuve: Université Catholique de Louvain
-Giraldo-Rodríguez, L., Mino-León, D., Murillo-González, J. C., & Agudelo-Botero, M. (2019). Factors associated with environmental barriers of people with disabilities in Mexico. Revista de Saúde Pública, 53, 27. doi:10.11606/s1518-8787.2019053000556
-Groff, D. G., Lundberg, N. R., & Zabriskie, R. B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: Perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability and Rehabilitation, 31, 318– 326.
International Council of Sport Science and Physical Education. (2015). Different. Just like you: A psychological approach promoting the inclusion of persons with disabilities. Berlin, Germany: Author.
-Kung, S. P., & Taylor, P. (2014). The use of public sports facilities by the disabled in England. Sport Management Review, 17(1), 8–22. doi:10.1016/j.smr.2013.08.009
-Lantz, E., & Marcellini, A. (2018). Sport games for people with intellectual disabilities. Institutional analysis of an unusual international configuration. Sport in Society, 21(4), 635–648.
-Marcellini, A. (2018). The extraordinary development of sport for people with dis/abilities. What does it all mean? Alter, 12(2), 94–104. doi:10.1016/j.alter.2018.04.005
-United Nations. (2006). Convention on the rights of persons with disabilities. Retrieved from http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-e.pdf
-vereceer, A., richter, m., carine, A., (2009). “The role of behavioral factors in in explaning socio- economic differences in adolescent health: A multilevel study in 33 countries”, Journal of social science & medicine, 69, (3). pp 396 – 403.
-Villoing, G., Perera, E., & Le Roux, N. (2018). The institutionalization of off-road wheelchair riding in France (1990–2015): “Truly a sport of sharing and diversity”. Sport in Society, 21(4), 664–677.
-World Health Organization. (2001). International classification of functioning, disability and health. Geneva, Switzerland: Author.
-Yilmaz, A., Kirimoglu, H., & Mirze, F. (2020). Examining the Sports Participation Motivation Levels of Physically Disabled and Hearing-Impaired Athletes. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(3), 55-65.
_||_References
- Abdolahi, D. (2014). Factors of girls' reluctance to participate in school sports activities. Journal of Sports Management and Traffic, 9 (17): 46-27.
- Asefi, A. A., Amozadeh, Z. (2018). Religion of the role model of important others and adolescents' participation in physical activity and sports, research in educational sports, 13: 38-17.
- Baninosrat, A., Hosseinpour, B., Ghiyamirad, A., Mohammadpour, H. (2015). Relationship between wrestlers' levels of sport performance and their individual and social identity. Journal of Sociological Studies, 7 (25): 150-138.
- Bancel, N., & Gayman, J. M. (2002). Du guerrier à l’athlète. éléments d’histoire des pratiques corporelles. Paris: Presses Universitaires de France
- Battalio, S. L., Huffman, S. E., & Jensen, M. P. (2020). Longitudinal associations between physical activity, anxiety, and depression in adults with long-term physical disabilities. Health Psychology, 39(6), 529.
- Brown, C., & Pappous, A. (Sakis). (2018). The Legacy Element . . . It Just Felt More Woolly”: Exploring the Reasons for the Decline in People With Disabilities’ Sport Participation in England 5 Years After the London 2012 Paralympic Games. Journal of Sport and Social Issues, 019372351878123. Doi: 10.1177/0193723518781237
- Burns, J. (2012). Falling through the rabbit hole: Elite sports and people with intellectual disabilities. Journal of Critical Psychology Counselling and Psychotherapy, 11(1), 56–63
- Çulhacik, G. D., Durat, G., & Eren, N. (2020). Effects of activity groups, in which art activities are used, on resilience and related factors in families with disabled children. Perspectives in Psychiatric Care.
- Daneshmehr, H., Ahmadrash, R. (2010). A Survey of Villagers' Social Attitudes Towards Social Participation, Journal of Rural Development, 1 (1): 155-129.
- Doistua, J., Lazcano, I., & Madariaga, A. (2020). Self-Managed Leisure, Satisfaction, and Benefits Perceived by Disabled Youth in Northern Spain. Frontiers in Psychology, 11.
- Ferez, S., Ruffié, S., & Héas, S. (2017). Sports and “minorities”: Negotiating the Olympic model, sport, ethics and philosophy. Taylor & Francis (Routledge). pp. 1–17.
- Ghahremani, J., Moharramzadeh, M., Saeedi, Sh. (2014). Investigating the inhibitory factors affecting the participation of female teachers in three educational levels in sports activities in Marand. Applied Research in Sports Management, 2 (6): 66-57.
- Goshtasbi, A. (2013). Identifying and prioritizing the factors that inhibit and drive the participation of the physically disabled: needs and problems, University of Medical Sciences and Rehabilitation, 41: 48-7.
- Kial, M., Naderi Nasab, M., Majedi, N. (2020). Providing a model of psychological components affecting the participation of veterans and the disabled in sports activities. Sports Psychology Studies, doi: 10.22089 / spsyj.2020.8128.1883
- Gérard, S. (2016). The paralympic movement from 1944 to 2016: a processual analysis of institutional creation, maintenance and change. Thèse de doctorat en sciences de la motricité. Louvain-La-Neuve: Université Catholique de Louvain
- Giraldo-Rodríguez, L., Mino-León, D., Murillo-González, J. C., & Agudelo-Botero, M. (2019). Factors associated with environmental barriers of people with disabilities in Mexico. Revista de Saúde Pública, 53, 27. doi:10.11606/s1518-8787.2019053000556
- Groff, D. G., Lundberg, N. R., & Zabriskie, R. B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: Perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability and Rehabilitation, 31, 318– 326.
- Jabbari Danesh, A., Vaez Mousavi, S. M. K., Naji, M. (2016). Factors and Barriers to the Tendency of the Staff of a Military University to Communicative Sports and Their Relationship with Individuals' Attitudes Towards Sports, Military Psychology Quarterly, 6 (24): 61-47.
- Jalali Farahani, M. (2009). Leisure and Recreational Sports Management, Tehran: University of Tehran Press.
- International Council of Sport Science and Physical Education. (2015). Different. Just like you: A psychological approach promoting the inclusion of persons with disabilities. Berlin, Germany: Author.
- Kung, S. P., & Taylor, P. (2014). The use of public sports facilities by the disabled in England. Sport Management Review, 17(1), 8–22. doi:10.1016/j.smr.2013.08.009
- Lantz, E., & Marcellini, A. (2018). Sport games for people with intellectual disabilities. Institutional analysis of an unusual international configuration. Sport in Society, 21(4), 635–648.
- Marcellini, A. (2018). The extraordinary development of sport for people with dis/abilities. What does it all mean? Alter, 12(2), 94–104. doi:10.1016/j.alter.2018.04.005
- Moradi, M., Honari, H., Ahmadi, Abdul H. (2012). Investigating the four roles of sports media in the development of public sports culture, sports management, 180-167.
- Naderian, M., Zolaktaf, V., problem solver, inspiration. (2010). Barriers to women's sports participation and their relationship with motivation. Motor Science and Sports, 7 (13): 154-145.
- Poursoltani Zarandi, H., Ghasemi, H., Havasel, M., Moradi, F. (2018). Identifying barriers to participation of veterans and the disabled in Alborz province in sports. Sports Science Without Borders, 1 (4): 16-1.
- Shirvani, T., Kiani, M., Ansari Ardali, Z., Ansari Ardali, R. (2015). Investigating the relationship between socio-economic disadvantage and motivation to participate in sports activities among veterans and the disabled in Chaharmahal and Bakhtiari province, new approaches in sports management, 2 (7): 85-75.
- Sobhani, A., Andam, R., Zarifi, M. (2016). Investigating and prioritizing the effective factors and barriers to sports participation of the disabled in Ahvaz. Organizational Behavior Management Studies in Sport, 2 (6): 48-41.
- Razmara, T., Yektayar, M., Abdi, S. (2017). Investigating the barriers to sports participation of female nurses working in public hospitals. Physical Education and Sports Science Studies, 1 (1): 50-41.
- Ron, H. (2010). Physical education program in schools to promote sports culture in the community. Physical Education, 10 (1): 19-23.
Welfare. (1397). http://www.behzisti.ir/.
- United Nations. (2006). Convention on the rights of persons with disabilities. Retrieved from http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-e.pdf.
- Vakili Tanha, M., Ahmadi, S., Soleimani, M. (2020). Identifying and developing a model of motivations for sports participation of veterans and the disabled. Sports Psychology Studies, 8 (30), 143-160. doi: 10.22089 / spsyj.2019.7563.1815
-Vereceer, A., richter, m., carine, A., (2009). “The role of behavioral factors in explaining socio- economic differences in adolescent health: A multilevel study in 33 countries”, Journal of social science & medicine, 69, (3). pp 396 – 403.
-Villoing, G., Perera, E., & Le Roux, N. (2018). The institutionalization of off-road wheelchair riding in France (1990–2015): “Truly a sport of sharing and diversity”. Sport in Society, 21(4), 664–677.
-World Health Organization. (2001). International classification of functioning, disability and health. Geneva, Switzerland: Author.
-Yilmaz, A., Kirimoglu, H., & Mirze, F. (2020). Examining the Sports Participation Motivation Levels of Physically Disabled and Hearing-Impaired Athletes. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(3), 55-65.