بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
لیلا زکی زاده
1
,
علی محمد صفانیا
2
,
رضا نیک بخش
3
,
صلاح الدین نقشبندی
4
,
محسن باقریان فرح آبادی
5
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادمدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی - واحدعلوم تحقیقات،تهران،ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
تاریخ دریافت : 1400/11/29
تاریخ پذیرش : 1400/11/29
تاریخ انتشار : 1400/11/01
کلید واژه:
سودآوری,
بلیت فروشی,
رخدادهای بزرگ ورزشی,
حامیان مالی,
چکیده مقاله :
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. در بخش کیفی، از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و جهت تحلیل محتوا از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات، افراد متخصص( 11 نفر) به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی جهت تایید مدل تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS بکارگرفته شد و برای اولویتبندی عوامل از روش(AHP) استفاده شد و 370 نفرطبق قاعده سرانگشتی مولر 1996در نظر گرفته شدند. بر پایه مولفههای مدل پارادایمی 8 عامل علی، 4 عامل زمینهای، 7 عامل مداخلهگر، 8 عامل راهبردی شناسایی و پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و سودآوری) و بلندمدت (ایجاد تقاضای اجتماعی و افزایش تعداد تماشاگران، جذب حامیان مالی و امنیت درآمد) حاصل شد. در شرایط علی عامل فناوری با وزن نسبی (169/0)، در شرایط زمینهای عامل بکارگیری گیتهای استاندارد با وزن نسبی (279/0)، در شرایط مداخلهگر عامل هماهنگی با وزن نسبی (177/0)، در راهبردها عامل فرهنگسازی با وزن نسبی (161/0) و در پیامدها، پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و کسب سودآوری) با وزن نسبی (562/0) در اولویت اول قرار داشتند.
چکیده انگلیسی:
Ticket sales are one of the most effective ways to provide resources for sports clubs. Ticket sales are also one of the most lucrative industries in the country. This study was conducted to review and prioritize key indicators of ticket sales for major sporting events in Iran. The present study is mixed.In the qualitative part, the data-based theory was used and MAXQDA software was used for content analysis. A total of 11 experts were purposefully selected to collect information. According to Mueller's rule of thumb, 370 people were considered within a confirmatory factor analysis using SPSS and AMOS software, and the AHP method was used to prioritize the factors. Based on the components of the paradigm model, 8 causal factors, 4 underlying factors, 7 intervening factors, 8 strategic factors are identified and cross-sectional consequences such as revenue and profitability; And long-term, such as creating social demand and increasing the number of spectators, attracting sponsors and securing income. In causal conditions, technology factor with relative weight (0.169), in background conditions, the factor of using standard gates with relative weight (0.279), in intervention conditions, the factor of coordination with relative weight (0.177), in strategies, culture factor with weight Relative (0.161) and the outcomes, cross-sectional outcomes with relative weight (0.562) were in the priority.
منابع و مأخذ:
منابع
اصفهانی, ا. م., وحدتی, ح., حسینی, س. ح. خ., و احسانی, م. (1392). طراحی مدل هویت برند صنعت ورزش ایران (مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال). پژوهشهای مدیریت در ایران, 17(4), 203-223.
افتخاری, ع., گوهررستمی, ح., و برومند, م. (2018). شناسایی موانع توسعه مدیریتی فوتبال زنان در ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 7(2), 143-163. doi:10.22124/jsmd.2018.3260
ایزدی, ب., و دیلیم, ح. (1394). بررسی عوامل تاثیرگذار بر جهت گیری مشتریان نسبت به حضور در رویدادهای ورزشی مطالعه موردی : دانشجویان دانشگاه های شوشتر. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 11(21).
جابری, خبیری, پول, خ., و مرادی. (2017). تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش خرید اینترنتی بلیت مسابقات ورزشی (مطالعۀ موردی: هواداران فوتبال در شهر اصفهان). نشریه مدیریت ورزشی, 9(1), 19-36.
جابری, سوینی, م., و فرزانه. (2019). نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران. فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 7(2), 11-21.
رضایی, ش. ا. (1396). طراحی مدل درآمدزایی باشگاه های فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری. تئوری. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 6(23), 101-116.
شعبانی بهار, غ., منصف, ع., گودرزی, م., و عرفانی, ن. (1393). کاربرد مدل معادلات ساختاری در برآورد اعتبار و روایی سازة پرسشنامة شاخصهای موفقیت ورزشی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی, 2(6), 55-66.
فلاح, ز. ا., و آقاخانی, م. (1395). تأثیر رسانه های جمعی بر تأمین منابع مالی هیئتهای ورزشی (مورد مطالعه استان گلستان). مدیریت ارتباط در رسانه های ورزشی, 3(4), 69-76.
فیضی, س., رضوی, س. م. ح., و حمیدی, م. (1398). بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیتفروشی لیگ برتر فوتبال ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 6(2), 241-255.
قهفرخی, ا. ع., و احمدی, ع. (1391). رابطه بین کیفیت خدمات و رضایتمندی تماشاگران در ورزشگاههای میزبان لیگ قهرمانان آسیا. مدیریت ورزشی, 4(14), 31-47.
ناظمی, ع., گودرزی, م., و خبیری, م. (1392). تأثیر ویژگی های استادیوم بر حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی, 1(1), 65-77.
نوروزی, م., معماری, ژ., و عسکریفر, ک. (1397). تعیین سیاست بهینه در افزایش درآمد مسابقات ورزشی مبتنی بر قیمت بلیت، با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم؛ مورد مطالعه لیگ برتر فوتبال ایران. تحقیقات اقتصادی, 53(1), 209-224.
Barrios, D., Russell, S., و Andrews, M. (2016). Bringing home the gold? A review of the economic impact of hosting mega-events.
Drayer, J., Shapiro, S. L., و Lee, S. (2012). Dynamic ticket pricing in sport: An agenda for research and practice. Sport Marketing Quarterly, 21(3), 184-194.
Hair, J., Black, W., Babin, B., و Anderson, R. (2009). Multivariate data analysis, Saddle Hall. In: NJ: Prentice Hall.
Howard, D. R., و Crompton, J. L. (2004). Tactics used by sports organizations in the United States to increase ticket sales. Managing Leisure, 9(2), 87-95.
Katkat, D. (2014). Real-time Quota-controlled Ticketing System (RQTS) in Sports Organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3940-3946.
Liga, D. F. (2016). Report 2016. Die wirtschaftliche Situation im Lizenzfußball [The economic situation in professional football]. Frankfurt am Main, Germany: Author.
Marquez, A., Cianfrone, B. A., و Kellison, T. (2020). Factors affecting spectators’ adoption of digital ticketing: thecase of interscholastic sports. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
O'Reilly, N., Kaplan, A., Rahinel, R., و Nadeau, J. (2008). " If You Can't Win, Why Should I Buy a Ticket?": Hope, Fan Welfare, and Competitive Balance. International Journal of Sport Finance, 3(2).
Ottevanger, H.-J. (2007). Sport Tourism: Factors of influence on sport event visit motivation. Master of Arts in European Tourism Management, Bournemouth University (UK), 7-28.
Popp, N., Shapiro, S., Walsh, P., McEvoy, , Simmons, J., و Howell, S. (2018). Factors Impacting Ticket Price Paid by Consumers on the Secondary Market for a Major Sporting Event. Journal of Applied Sport Management, 10(1).
Reese, J. D., و Kerr, M. D. (2013). Price tiers as antecedents of event quality in the sport industry. International Journal of Revenue Management, 7(2), 119-137.
Sunshine, S. A., Goodman, R., Arya, M., Chu, L., و Ripberger, M. (2020). Sports and concert event ticket pricing and visualization system. In: Google Patents.
Vito, G., Sorrentini, A., Di Palma, D., Raiola, V., و Tabouras, M. (2016). Success Factors on Which to Invest in Mega Sport Events: Lessons from the Past and Insights into the Future. International Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 4(4), 190.
Willie, P. A. (2017). Revenue management for Canadian professional sports organizations. Worldwide Hospitality and Tourism Themes.
_||_References
Barrios, D., Russell, S., & Andrews, M. (2016). Bringing home the gold? A review of the economic impact of hosting mega-events. Retrieved from
Drayer, J., Shapiro, S. L., & Lee, S. (2012). Dynamic ticket pricing in sport: An agenda for research and practice. Sport Marketing Quarterly, 21(3), 184-194.
Eftekhari, A., Goharrostami, H., & Boroumand, M. (2018). Identifying barriers to the development of women's football management in Iran. Sports Management and Development, 7 (2), 143-163. doi: 10.22124 / jsmd.2018.3260
Faizi, S., Razavi, S. M., & Hamidi, M. (2020). Investigating and prioritizing the factors affecting the ticket sales of the Iranian Football Premier League. Human Resource Management in Sport, 6 (2), 241-255.
Falah, Z. A., & Aghakhani, M. (2017). The Impact of Mass Media on the Financing of Sports Boards (Case Study of Golestan Province). Communication Management in Sports Media, 3 (4), 69-76.
Ghahfarokhi E.A.& Ahmadi, A. (2013). The relationship between service quality and spectator satisfaction in the stadiums hosting the Asian Champions League. Sports Management, 4 (14), 31-47.
Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2009). Multivariate data analysis, Saddle Hall. In: NJ: Prentice Hall.
Howard, D. R., & Crompton, J. L. (2004). Tactics used by sports organizations in the United States to increase ticket sales. Managing Leisure, 9(2), 87-95.
Isfahani, A. M., Vahdati, H., Hosseini, S. H. Kh., & Ehsani, M. (2014). Designing a brand identity model for the Iranian sports industry (Case study: Football Premier League). Management Research in Iran, 17 (4), 203-223.
Izadi, B., & Dilim, H. (2016). Investigating the factors affecting customers' orientation towards attending sports events Case study: Students of Shushtar universities. Journal of Sports Management and Motor Behavior, 11 (21).
Jaberi, Khabiri, Pool, Kh., & Moradi. (2017). Analysis of Factors Affecting the Acceptance of Online Purchase of Sports Tickets (Case Study: Football Fans in Isfahan). Journal of Sports Management, 9 (1), 19-36.
Jaberi, Sweeney, M., & Farzaneh. (2019). The role of WebCool in user satisfaction and the desire to repurchase online tickets for Iranian Premier League football matches. Journal of Communication Management in Sports Media, 7 (2), 11-21.
Katkat, D. (2014). Real-time Quota-controlled Ticketing System (RQTS) in Sports Organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3940-3946.
Liga, D. F. (2016). Report 2016. Die wirtschaftliche Situation im Lizenzfußball [The economic situation in professional football]. Frankfurt am Main, Germany: Author.
Marquez, A., Cianfrone, B. A., & Kellison, T. (2020). Factors affecting spectators’ adoption of digital ticketing: thecase of interscholastic sports. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Nazemi, A., Goodarzi, M., & Khabiri, M. (2014). The effect of stadium features on the re-appearance of spectators in the Iranian Football Premier League. New Approaches in Sports Management, 1 (1), 65-77.
Norouzi, M., Memari, J., & Askarifar, K. (2019). Determining the optimal policy in increasing the revenue of sports competitions based on ticket price, using the dynamics-systemology approach, Case study of the Iranian Football Premier League. Economic Research, 53 (1), 209-224.
O'Reilly, N., Kaplan, A., Rahinel, R., & Nadeau, J. (2008). If You Can't Win, Why Should I Buy a Ticket?: Hope, Fan Welfare, and Competitive Balance. International Journal of Sport Finance, 3(2).
Ottevanger, H.-J. (2007). Sport Tourism: Factors of influence on sport event visit motivation. Master of Arts in European Tourism Management, Bournemouth University (UK), 7-28.
Popp, N., Shapiro, S., Walsh, P., McEvoy, , Simmons, J., & Howell, S. (2018). Factors Impacting Ticket Price Paid by Consumers on the Secondary Market for a Major Sporting Event. Journal of Applied Sport Management, 10(1).
Reese, J. D., & Kerr, M. D. (2013). Price tiers as antecedents of event quality in the sport industry. International Journal of Revenue Management, 7(2), 119-137.
Rezaei, Sh. A. (2018). Designing the revenue generation model of Iranian football clubs: with a grounded theory approach. theory. Journal of Applied Research in Sports Management, 6 (23), 101-116.
Shabani Bahar, Gh., Monsef, A., Goodarzi, M., & Erfani, N. (2015). Application of Structural Equation Model in Estimating the Validity and Validity of the Construct Questionnaire of Sports Success Indicators. New Approaches in Sports Management, 2 (6), 55-66.
Sunshine, S. A., Goodman, R., Arya, M., Chu, L., & Ripberger, M. (2020). Sports and concert event ticket pricing and visualization system. In: Google Patents.
Vito, G., Sorrentini, A., Di Palma, D., Raiola, V., & Tabouras, M. (2016). Success Factors on Which to Invest in Mega Sport Events: Lessons from the Past and Insights into the Future. International Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 4(4); 190.
Willie, P. A. (2017). Revenue management for Canadian professional sports organizations. Worldwide Hospitality and Tourism Themes.