پیشبینی عملکرد شغلی معلمان براساس هوش فرهنگی و اجتماعی معلمان ناحیه یک استان قم
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشیمعصومه پایانی فر 1 , سیف اله فضل الهی قمشی 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ایران.
کلید واژه: معلمان, عملکرد شغلی, هوش, هوش فرهنگی, هوش اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش پیشبینی عملکرد شغلی براساس هوش فرهنگی و هوش اجتماعی معلمان ناحیه یک استان قم بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری1043 نفر از معلمان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر قم در سال تحصیلی 99-98 و نمونهآماری 280 نفر از اعضای جامعهآماری بود که براساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ به ترتیب با پایایی 86/0 ،83/0 و 85/0 بودند. تجزیهوتحلیل توصیفی و استنباطی (آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره) دادهها بر اساس نرمافزار spss20 نشان داد: پردازش اطلاعات اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل شناختی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد و در نهایت قدرت تبیینکنندگی هوش اجتماعی و هوش فرهنگی برای پیشبینی عملکرد شغلی معلمان زن و مرد متفاوت نمیباشد.
cultural intelligence, social intelligence, job performance, teachers.
_||_