واکاوی ابعاد و مولفه های رهبری کلاس درس در فضای مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم رئوفی 1 , فرانک موسوی 2 , منصور پاشایی وحید 3 , لیلا فتاحی 4 , محمدرضا رحیمی 5 , امیرعلی بابایی 6 , فوزیه خشنور 7
1 - --
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - --
4 - --
5 - --
6 - --
7 - --
کلید واژه: فضای مجازی, معلم, رهبری کلاس,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر واکاوی ابعاد و مولفه های رهبری در کلاس درس در فضای مجازی می باشد. چنانچه رهبری کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرایند تدریس و یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. هدف از نگارش این مقاله ارائه راهکارهایی در جهت بهبود این امر است. روش پژوهش از نوع کاربردی و کیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، متخصصین موضوعی مدیریتآموزشی بود. جهت انتخاب نمونهآماری، از شیوه نمونهگیری هدفمند استفاده شد. حجمنمونه در مصاحبهها تعداد 15 نفر متخصص موضوعی مدیریتآموزشی بود. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده مورد تحلیل مضامین قرار گرفتند و بر اساس نظام کدگذاری باز، محوری و انتخابی(مطابق با رویکرد اشتراوس و کوبین) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد ابعاد مدل شامل عوامل علی با 8 مولفه، عوامل زمینه ای با 7 مولفه، راهبردها با 7 مولفه و پیامدها با 8 مولفه جهت رهبری در کلاس درس دوره متوسطه در فضای مجازی باید مورد توجه باشند. معلمان مدارس نیاز به تمرکز بر این ابعاد و مؤلفه های آن برای رهبری آموزش و یادگیری اثربخش در کلاس درس دارند که این ابعاد بایستی مورد بررسی و توجه مدیران، ناظران و راهنمایان آموزشی و مسئولان و برنامه ریزان قرار گیرد.
رئوف، علی.(1387). آنچه یاد میدهیم، آنچه یاد میگیرند: برای مدیران مدرسه، معلمان و پدران و مادران. چاپ دوم. تهران: مدرسه.
قاضی زاده فرد، ضیاالدین. (1395). فناوری اطلاعات و ارتباطات و مبانی سیستم های اطلاعاتی: کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات. جلد دوم. دانشگاه امام حسین.
Akbari،T.T.،& Pratomo ،R.R.(2021).The new normal leadership: How technology alter communication style in contemporary organization. Jurnal komunikasi Ikatan sarjana komunikasi Indonesia، 6(1), 1-12
Berry, B., Byrd, A., & Wieder, A. (2013). Teacherpreneurs: Teachers who lead without leaving. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Childs – Bowen، D.،Moller، G. ، & scrivener، J.(2000). Principals: leaders of leaders. NAssp.(84) ، 27-34.
Coburn, C.E. & Russell, J.L. (2008). District policy and teachers’ social networks. Educational Evaluation and Policy Analysis, 30 (3), 203–235.
Cornock، M.(2020). Scaling up online learning during the coronavirus (covid-19) pandemic. Retrieved from https://mattcornock. Co.uk/technology-enhanced- learning/ scaling- up- online-learning- during- the- coronavirus- covid-19 pandemic/
Crowther، F., Kaagen، s., ferguson, M., & Hann, L. (2002). Developing teacher leaders: How teacher leadership enhances school success. Thousand oaks, CA: crowin press.
CTQ & Digital Promise. (2017, October). Teacher micro-credentialing movement continues. Carrboro, NC: Authors.
Daly, A., Moolenaar, N.M., Der-Martirosian, C., & Yi-Hwa L. (2014). Assessing capital resources: Investigating the effects of teacher human and social capital on student achievement. Teachers College Record, 116 (7), 1-42.
Diffey, L. & Aragon, S. (2018). 50-state comparison: Teacher leadership and licensure advancement. Denver, CO: Education Commission of the States.
Danielson,C.(2006). Teacher leadership that strengthens professional practice. Alexandria, VA:Associations for supervision and curriculum Development.
de Moura,G.(2020). Cybersecurity leadership principels: lessons learnt during the covid-19 pandemic to prepare for the new normal. World Economic Forum, Nao convencional, Homeland Security Digital Library.
Douglas, E. (2015, January 15). Six lessons on the power of teacher leadership [blog post]. Education Week.
Eren,Z.(2020)."Complexity leadership". In A Handbook of leadership styles. Edited by ozgur Demirtas, O. & Karaca,M. UK: Cambridge scholars publishing. Pp.396-429.
Fleming, K., & Millar, C.(2019). Leadership capacity in an era of change: the new-normal leader. Journal of organizational change management, 23(3), 310-319. doi: 10.1108/jocM-05-2019-492
Francisco, C.D, & Nuqui, A.V.(2020). Emergence of a situational leadership during COVID-19 pandemic called new normal leadership. Online submission, 4(10), 15-19.
Hackman, M. & Morath, E. (2018, December 28). Teachers quit jobs at highest rate on record. Wall Street Journal.
Hess, F.M. & McShane, M.Q. (2018). The happy (and not so happy) accidents of Bush-Obama school reform. Phi Delta Kappan, 100 (4), 31-35.
Ingersoll, R., Sirinides, P., & Doughtery, R. (2017). School leadership: Teachers’ roles in school decision-making, and student achievement. Philadelphia, PA: Consortium for Policy Research in Educatio
Junker, B., & Weisberg, Y.(2006). Overview of the Instructional Quality Assessment. losAngeles: University of California.
Kiral, E. & Basaran, R.(2018). "Academic leadership ". in Vocational Identity and career construction in Educational. Edited by Fidan, T.IGI Global. Pp.238-257.
Kugel, J., Dyrchs,S., & Tauber, M.(2020). Leadership in the new now. Boston consulting Group.
Murashkin, M., & Tyrvainen, y.(2020). Adapting to the new normal: A qualitative study of digital leadership in crisis (unpublished Master Thesis). Department of Business Administration, Umea school of Business, Economics and ststistics.
Netolicky, D.M.(2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of professionsl capital and community.
Robinson, K. & Aronica, L.(2015). Creative schools. The grassroots revolution that is transforming education. Viking penguin.
Strack, R., Kugel, J., Dyrchs, S., & Tauber, M.(2020). Leadership in the new now. Boston consulting Group.
Strauss, A., & Corbin, J.(1990). Basics of qualitative research: Grounded theory Procedures and techniques. CA: Thousand Oaks, sage publications.
UNESCO. (2020)." 290 Million students out of school Due to COVID-19: UNESCO Releases First Global Numbers and Mobilizes Response. " Retrieved from https://en.unesco.org/news/290-million-students-out-school-due-covid-19-unesco-release-first-global-numbers-and-mobilizes.
UNESCO.(2020). Supporting teachers and education personnel during times of crisis. UNESCO.(2020b).Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305
WORLDBANK.(2020). Guidance Note: Remote learning & covid-19. https://documents1.worldbank.org/curated/en/531681585957264427/pdf/Guidance-Note-on-Remote-Learning-and-COVID-19.pdf
WHO.(2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-ncov-Mental Health-2020.1
Yavuz.O.(2016). Educational leadership and comprehensive Reform for improving Equity and Access for all. Internation Journal of Educational policy & leadership, 11(10),1-21. Retrieved from: https://eric.ed.gov/?id=Ej1138289