نقش انگیزش تحصیلی بهواسطه مؤلفههای صبر در تصمیمات مالی با رویکرد مالی عصبی (مطالعه موردی: دانشآموزان متوسطهی دوم دختران مشهد)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیامیر شمس 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2 , علی تقوی مقدم 3
1 - گروه حسابداری، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: صبر, انگیزش تحصیلی, تصمیمات مالی, مالی عصبی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزش تحصیلی بهواسطه مؤلفههای صبر در تصمیمات مالی با رویکرد مالی عصبی است، که ازنظر تقسیمبندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و ازنظر روش انجام پژوهش توصیفی- هم-بستگی، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان متوسطه دوم دختران ناحیه 4 آموزشوپرورش مشهد بوده است. در گزینش نمونهها، میزان هر مدرسه تسهیم شده و مشمولین در دسترس، گزینش شدند. درنهایت، 365 نسخه مقبول واقعشده و در تجزیهوتحلیل، استفاده شدند. روایی ابزار پژوهش به شیوهی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ موردمحاسبه قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزش تحصیلی صالحی (1393)، برگرفته از مطالعات هارتر (1981) و لار و همکاران (2005)، با دو قطب انگیزش درونی (ذهنی) و انگیزش بیرونی (عینی)؛ پرسشنامه صبر خرمایی، فرمانی و سلطانی (1393)، برگرفته از مؤلفههای قرآنی و روایتی و پرسشنامه تصمیمات مالی با رویکرد مالی عصبی؛ برگرفته از مطالعه روان-شناختی تصمیمگیریهای مالی خواجوی و ناقچی (1392)، با روش مقیاس پنج گزینهای لیکرت بوده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج حکایت از آن داشت که انگیزش تحصیلی بر تصمیمات مالی با رویکرد مالی عصبی مؤثر بوده و مؤلفههای صبر در رابطه بین انگیزش تحصیلی و تصمیمات مالی با رویکرد مالی عصبی، نقش میانجی دارند.
Askari, F, Manzari, T. A., Manzari, T. H., & Zeinadini, Z. (2020). The Structural Relationships Of The Islamic Lifestyle And The Academic Success With The Mediation Through Adaptation To School. (in persian)
Berger, J. B., & Milem, J. F. (1999). The role of student involvement and perceptions of integration in a causal model of student persistence. Research in higher Education, 40(6), 641-664.
Blickle, G. (1996). Personality traits, learning stratigies, and performance. European Journal of personality, 10(5), 337-352.
Dai, X., & Fishbach, A. (2013). When waiting to choose increases patience. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 121(2), 256-266.
Day, J. C., & Newburger, E. C. (2002). The Big Payoff: Educational Attainment and Synthetic Estimates of Work-Life Earnings. Special Studies. Current Population Reports.
Dickhaut, J., Basu, S., McCabe, K., & Waymire, G. (2010). Neuroaccounting: Consilience between the biologically evolved brain and culturally evolved accounting principles. Accounting Horizons, 24(2), 221-255.
Edwards, D. (2004). What is neurofinance? August 9, available at: http://brainwaves. corante. Com/archives/2004/08/09/ what_is_neurofinance. Php.
Garkaz, M., Eimer, F. (2021). Investigating the Effect of Social Intuition in Decision Making and its Importance in Teaching Accounting Ethics. Financial and Behavioral Researches in Accounting, 1(1), 20-35. (in persian)
Gur, N. (2022). Patience and financial development. Finance Research Letters, 44, 102045.
Khajehpour, M. (2011). Relationship between emotional intelligence, parental involvement and academic success performance of high school students. Procardia social and behavioural sciences, 15, 1081- 1086.
Mehrani, Sasan and Nonhal Nahr, Ali Akbar. (1390). Neural Accounting, Explaining, Analyzing and Presenting a New Perspective, Audit Science, No. 5, pp. 93-111. (in persian)
Noori, Najibullah. (2019). A study of the psychological foundations and symptoms of patience in the Qur'an. Psychology and Religion, First Year, No. 4, pp. 143-168. (in persian)
Opateye, J. A. (2014). The relationship between emotional intelligence, test anxiety, stress, academic success and attitudes of high school students towards electrochemistry. IFE PsychologIA: An International Journal, 22(1), 239-249.
Paraz, Mohammad Reza, Shafi'i, Saber and Fathullah, Ali Reza. (2021). The effect of perception of the environment on students' academic achievement. New Achievements in Humanities Studies, Third Year, No. 28, pp. 50-60. (in persian)
Park, N. Y. (2019). Patience in financial decisions and post-secondary education.
Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2014). An empirical analysis of students’ learning and achievements: A motivational approach. Education Journal, 3(4), 203-216.
Seif, Ali Akbar. (2014). Modern Educational Psychology. Psychology of learning and teaching, Doran Publishing. Seventh Edition, pp. 240-246. (in persian)
Shamshiri, Babak and Shirvani Shiri, Ali. (2012). The concept of patience in the Qur'an and its philosophical and educational implications. Bi-Quarterly Journal of Islamic Education, Sixth Year, No. 13, pp. 79-99. (in persian)
Shokoofeh Fard, Shayesteh and Khormaei, Farhad. (2013). Patience and the study of the predictive role of its components in student aggression. Psychology and Religion, Fifth Year, No. 2, pp. 99-112. (in persian)
Shokri, A., Gharechaee, M. (2020). Philosophical Mentality and Educational Accounting Success. Empirical Research in Accounting, 9(4), 1-28.
Tamnaeifar, Mohammad Reza and Gandami, Zeinab. (2012). Investigating the relationship between achievement motivation and academic achievement in students. Journal of Education Strategies, Volume 4, Number 1, pp: 19-19. (in persian)
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: The University of Chicago Press.
Tudeh Ranjbar, Mohsen and Iraqi, Fatemeh. (2019). Investigating the effective factors in students' academic failure and motivational role in academic achievement. New achievements in humanities studies. First Year, No. 8, pp. 92-101. (in persian)
Yangin Ersanl, C. (2015). The relationship between uuuden academcc eelf-efficacy and language learning motivation: A study of 8th graders. Journal of Social and behavioral Science, 199, 472-478.
Yorke, M., & Longden, B. (2004). Retention and student success in Higher Education. Society for Research into Higher Education & Open University press.
Young, J. W., & Barrett, C. A. (1992). Analyzing high school transcripts to improve prediction of college performance. Journal of College Admission, 137, 25-29.
Yousefi, Ali and Gardaneshkan, Mohammad. (2015). Relationship between self-strategy learning and academic motivation of medical students of Isfahan University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, Fourteenth Year, No. 12, pp: 1066-1073. (in persian)
Zare, H., & Farmani, A. (2017). The role of patience components in predicting learning approaches with the mediating role of cognitive flexibility. Educational Psychology, 13(45), 1-20. (in persian)