طراحی الگوی مهارت آموزی در دوره ابتدایی، در نظام تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : برنامه ریزی درسیبهاره تقیدخت 1 , مریم صفرنواده 2 , علیرضا عراقیه 3 , ناهید شفیعی 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
5 - Department of Management, Electronic Branch,Islamic Azad University,Tehran,Iran
کلید واژه: برنامه درسی, مهارتآموزی, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارتآموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی از طریق مصاحبه جمعآوری شده است. حجم نمونه را 22 نفر از کلیه متخصصان وفعالان برنامه درسی و آموزش ابتدایی تشکیل دادند. تحلیل دادهها از طریق تحلیل تم صورت گرفت. نتایج نشان داد نتایج تحلیل مصاحبه ها حاکی از آن بود که جهت طراحی برنامه درسی مهارتآموزی در دوره ابتدایی نیاز به مورد توجه قرار دادن 102 شاخص (برگرفته از کدگذاری باز) 26 مولفه (برگرفته از کدگذاری محوری) 10 بعد (برگرفته از کدگذاری انتخابی) است. بعد مهارت فردی شامل مولفه های خود شناسی و جرایت مندی وکنترل هیجانات که شاخص هایی نظیر داشتن تصویر واقع بینانه از خود برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، عزت نفس و خودپنداره مثبت، آگاهی از حقوق و مسئولیتهای خود، پاسخ مناسب به درخواست های دیگران، شروع دوستی و خاتمه دادن به دوستیهای ناسالم، جرات ورزی و توانایی نه گفتن به درخواست های غیرمنطقی دیگران، استقلال و خودباوری در کارهای روزمره و امور، مقابله با موقعیتهای غیرقابل تغییر (ناکامی، شکست، بیحوصلگی، ترس و اضطراب)، قادر به آرام نگهداشتن خود در شرایط فشار، شناخت و مهار هیجان، خشم، خوشحالی در شرایط و موقعیتهای مختلف رادر بر دارد.
The present research has explored and investigated the level of attention of the elementary school curriculum to skill learning. The studied data was collected based on qualitative research through interviews. The sample size consisted of 22 people from all experts and activists of curriculum and elementary education. Data analysis was done through theme analysis. The results showed that the results of the analysis of the interviews indicated that in order to design the curriculum of skills training in the elementary school, it is necessary to pay attention to 102 indicators (taken from open coding), 26 components (taken from axial coding) and 10 dimensions (taken from selective coding). Be considered. Is. The above dimensions include individual skill, social skill, communication skill, moral skill, thinking skill, problem solving skill, technology skill, environmental skill, economic skill, health skill. The results of the assessment of the components showed the level of attention of the elementary school curriculum to skill learning components (self-awareness - boldness - control of emotional and behavioral emotions - empathy - relationship with peers - cooperation - verbal component (conversation) - effective listening - honesty and truthfulness - trustworthiness - jealousy Don't - creative thinking - critical thinking - problem understanding - decision making - time management - hardware and software - global Internet network - environment friendly - optimal energy consumption - waste management - entrepreneurship - financial management - healthy eating - proper coverage - awareness of diseases) Examining the fit indices also showed that the model has a good fit and is approved.
