نقد و بررسی دو دیدگاه دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی از نگاه روشنفکران ایرانی
محورهای موضوعی : ایران
1 - استادیار،گروه معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: قانون اساسی, حکومت, دموکراسی غربی, مردم سالاری دینی, لیبرال,
چکیده مقاله :
دموکراسی و مردم سالاری جز مباحثی است که در محافل علمی و حتی سیاسی زیاد به آن پرداخته می شود ، حال این سوال مطرح می شود آیا بین دوکراسی غربی با مردم سالاری دینی تفاوتی وجود دارد؟ دیدگاه های مختلف متفکران اسلامی در تایید مردم سالاری دینی و اسلامی از جمله امامین انقلاب ، شهید مطهری و چند تن دیگر از بزرگان دینی مطرح می گردد، که قائل به مردم سالاری دینی بوده چرا که در جامعه ای که مملو از مردم مذهبی می باشد ارزش های دینی و مذهبی نقش اساسی در حوزه عمومی جامعه ایفا می نماید. در انواع دموکراسی وجه مشترک ، مشارکت مردم از طریق روش نمایندگی و مراجعه به آراء عموم می باشد و از طرفی قائلین دموکراسی غیر دینی یا غربی ، مردم سالاری دینی را ترکیبی از دو واژه مردم سالاری و دینی دانسته و برای آن ، اصالت و مفهوم و تعریف مستقل قائل نشده و آن را دارای ابهامات مختلفی میدانند و یا دین را باعث محدود کردن اصل مردم سالاری می دانند چرا که به نظرشان دین با دموکراسی قابل جمع نبوده و آن را واژه ای تحمیلی ، تصنعی و محقق ناشدنی است همچون محمدرضا درویش که قائل به مردم سالاری لیبرال است. در حال که بسیاری از نظریه پردازان اسلامی ، اصطلاح مردم سالاری دینی را واژه ای مرکب نمی دانند ، بلکه یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است . یعنی اگر بنا باشد نظامی بر مبنای دین شکل گیرد بدون پذیرش مردم ممکن نیست.
Democracy and democracy are among the topics that are discussed in many scientific and even political circles, now the question arises whether there is a difference between Western democracy and religious democracy? Different views of Islamic thinkers in the affirmation of religious and Islamic democracy, including the Imams of the Revolution, Shahid Motahari and several other religious leaders, are considered, who believe in religious democracy because in a society full of religious people value Religious beliefs play an essential role in the public sphere of society. In common democracies, the common denominator is the participation of the people through the method of representation and referendum, and on the other hand, those who believe in secular or Western democracy, Religious democracy is considered as a combination of two words, democracy and religion, and it is not considered as an original, independent concept and definition, and it is considered to have various ambiguities, or religion is considered to limit the principle of democracy, because in their opinion, religion with Democracy cannot be summed up and it is an imposed, artificial and unattainable word like Mohammad Reza Darvish who believes in liberal democracy. While many Islamic theorists do not consider the term religious democracy as a compound word, but a single truth in the essence of the Islamic system. That is, if a religion is to be formed on the basis of religion, it is not possible without the acceptance of the people.
_||_