روش شناسی در علوم سیاسی بر مبنای تفکر شارحان مکتب صدرایی
محورهای موضوعی : مسائل ایران
1 - گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: ", روش شناسی", , ", حکمت صدرایی", , ", متودولوژی", , ", علوم سیاسی", , ", علوم اجتماعی", ,
چکیده مقاله :
در میان همۀ نظریهها، نظریه حکمت صدرایی جایگاه ویژهای دارد. گستردگی مؤلفهها و تکثر مفاهیم در آن موجب توانمندی و چندجانبگی این نظریه شده است. هدف از مقاله حاضر آن است تا بر اساس حکمت صدرایی یک روششناسی جدید ارائه شود. از آنجا که هر نظریه بر اساس مبانی اپیستمولوژیک و معرفتشناختی خود روش خاصی را شناسایی یا توصیه میکند از این روی پژوهش حاضر میکوشد، با برجستهسازی مفاهیم اصلی فلسفه صدرایی و قرار دادن سایر مفاهیم و مؤلفهها ذیل آنها، فهم و چگونگی به کارگیری این نظریه را در موضوعات گوناگون فلسفی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی در چارچوب یک روششناسی جدید ارائه دهد. هرچند انتخاب یک روش از میان روشهای دیگر گزینشی و اختیاری است، اما انتخاب هر روش برای هر موضوعی صحیح نبوده و نمیتواند بدون دلیل و مبنا باشد، بنابراین نظریۀ صدرایی در بیشتر موارد به دنبال رد سایر نظریات نیست بلکه به دنبال اصلاح آنهاست. در این مقاله از روش تحقیق کیفی استفاده شد و شیوه جمعآوری اطلاعات به صورت فیشبرداری و روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت توصیفی تحلیلی میباشد. آنچه این مقاله را متمایز میکند استفاده از آخرین نظریات اساتید متأله و شارحان مکتب صدرایی در این زمینه است.
Among all theories, wisdom Sadraei's theory has a special place. The wide range of components and the multitude of concepts in it have made this theory powerful and versatile. The purpose of this article is to present a new methodology based on wisdom Sadraei. Since each theory identifies or recommends a specific method based on its epistemological and epistemological foundations, the present research tries to understand and how to apply this theory by highlighting the main concepts of Sadra's philosophy and placing other concepts and components under them. To present various philosophical, social, legal and political issues in the framework of a new methodology. Although the choice of one method among other methods is selective and optional, but the choice of each method is not correct for any subject and cannot be without reason and basis, therefore Sadra'i theory in most cases does not seek to reject other theories but seeks to modify them. In this article, a qualitative research method was used, and the method of data collection is a survey and the method of data analysis is descriptive and analytical. What differentiates this article is the use of the latest ideas of Mutalaeh professors and commentators of the Sadrai school in this field.