رأی منفی: واکاوی رفتار سیاسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
محورهای موضوعی : انتخاباتعطاالله خلیلی 1 , سعید شریفی 2 , لطف اله فروزنده دهکردی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران؛
3 - دانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: رأی منفی, پدیدارشناسی, رفتار سیاسی, انتخابات, مجلس شورای اسلامی,
چکیده مقاله :
رأی منفی یکی از موضوعات قابلتوجه در حوزه مطالعات سیاسی و اجتماعی است که در زمان انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. از اینرو رفتار سیاسی نامزدهای انتخاباتی بهعنوان یک مسئله دارای اهمیت راهبردی برای نظام های مردم سالار شناخته میشود. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که رفتار سیاسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که رأی منفی را تحریک میکند چیست؟ روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی است؛ ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته در نمونه پژوهش 14 نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی بود که به روش تحلیل کولایزی انجام گرفت. اعتبار دادههای پژوهش از طریق ممیزان بیرونی، بازگشت به مصاحبهشوندگان و توصیف عمیق انجام گرفت. نتایج نشان داد عواملی چون تسخیر احساسات، جانب داری به نفع خود ، خود نخبه نمایی، اعلان ناجی گری، مدیریت شایعه و تطهیر سازی و بازتولید سرمایه اجتماعی منفی بهعنوان رفتار سیاسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی عاملی مؤثر در تولید رأی منفی است.
The negative vote is one of the significant topics in the field of political and social studies, which will be more important during the elections. Therefore, the political behavior of election candidates is recognized as a strategic issue for democratic systems. Based on this, the current research seeks to answer the question, what is the political behavior of the candidates of the Islamic Council elections that provokes the negative vote? The research method is descriptive phenomenology; The tool for collecting information was a semi-structured interview in the research sample of 14 candidates of the Islamic Council, which was carried out using the collage analysis method. Validation of research data was done through external auditors, returning to the interviewees and in-depth description. The results showed that factors such as capturing emotions, favoring one's own interests, elitism, announcing saviorism, managing rumors and purifying and reproducing negative social capital as the political behavior of candidates for the Islamic Council elections are an effective factor in producing negative votes.