بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی در طراحی مدل کسب و کارهای خانگی زنان روستایی استان گیلان با رویکرد توسعه پایدار
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیفریده نورانی 1 , سیدجمال فرج اله حسینی 2 , مریم امیدی نجف آبادی 3
1 - گروه اقتصاد ترویج و آموزش کشاورزی
2 - Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Associate professor, Department of Economic , Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch ,Islamic Azad University, Tehran ,Iran, P.O.BOX:14515/775, Tehran, Iran
کلید واژه: کسبو کار خانگی, مدل کسبوکار, زنان روستایی, استان گیلان, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی مدل کسبو کارهای خانگی زنان روستایی استان گیلان با رویکرد توسعه پایدار انجام شده است. این تحقیق ازنظر رویکرد کلی، کیفی و کمی و از نظر هدف، کاربردی بوده و به لحاظ گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، به دو گروه کلی تقسیم شده است. گروه اول شامل اساتید و صاحبنظران دانشگاهی ، مدیران و کارشناسان سازمانها و نهادهای استانی مرتبط با حوزه اشتغال و زنان و گروه دوم تعداد 274 نفر از مالکان، مدیران و زنان عضو صندوقهای اعتباری خرد در استان گیلان که به صورت هدفمند به روش گلوله برفی بهعنوان نمونه مورد بررسی، انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختارمند بهره گرفته شد. از رهیافت حداقل مربعات جزئی بهعنوان روش چند متغیره پیشرفته جهت مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. ارزیابی اثرات مدل توسعه کسبو کار خانگی زنان روستایی با توجه به ضرایب مسیر مستقیم نشان داد که متغییر های اقتصادی (274/0=β)، اجتماعی (232/0=β)، در سطح 5 درصد بر توسعه پایدار کسبو کار خانگی تأثیر دارند و متغیر روانشناختی(002/0=β) نیز نتوانست سطح معنی داری لازم را بدست آورد و در نتیجه اثری بر متغیر وابسته نداشت. همچنین، مدل طراحی شده توسعه پایدار کسبو کار خانگی توانایی تبیین 71 درصد از تغییرات واریانس متغیر وابسته را دارد.
This research aimed to design a home-based business model for rural women in Guilan province using the sustainable development approach. The research is qualitative-quantitative in the general approach, applied in the objective, and survey in data collection. The statistical population was composed of two broad groups. The first group included academic professors, scholars, and the managers and experts of provincial organizations and institutions related to employment and women. The second group included 274 owners, managers, and member women of micro-credit funds in Guilan province sampled purposefully by the snowball technique. Data were collected by semi-structured interviews. The partial least squares (PLS) technique was used as an advanced multivariate method for structural equation modeling in the Smart-PLS software package. The assessment of the home-based business development model for rural women based on the coefficients of direct path showed that the social (β = 0.232), economic (β = 0.274), variables influenced the sustainable development of home-based businesses significantly (P < 0.05).Furthermore, the model designed for the sustainable development of home-based businesses could account for 71 percent of the variance in the dependent variable
پاک بین،ن.(1380). مشارکت زنان روستایی در توسعه. نشریه برزگر، دوره 22، شماره 852،صص 45-4.
2- زینتی فخرآباد، ح. و بکها، ف. (1395). بررسی ظرفیت های توسعه کسب و کار خانگی در فرایند توانمندسازی زنان روستایی (مطالعه موردی شهرستان کرج). ایده های نو در علوم و فناوری, 1(3), 26-38.
3- سروش ¬مهر،ه.،رفیعی،ح.،و کلانتری،خ.،شعبانعلی فمی،ح.(1388). بررسی پایگاه اقتصادی، اجتماعی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی شهرستان همدان). فصلنامه پژوهشهای روستایی.
4- غلامي، ن. (1391). بررسي عوامل موثر بر راه اندازي كسب و كار خانگي و ارائه الگوي آن در شهر تهران. كار و جامعه.دوره، شماره 143 ; 4- 18 .
5- قنبری، ی؛ انصاری، ر.(1394). شناسایی و تبیین عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر توانمند سازی زنان روستایی(مطالعه مورد ی شهرستان رستم)". پژوهش و برنامه ریزی روستایی، سال چهارم، ش 3 (پاییز):1-10.
6- محبی، ب.1390. اشتغال و فقر در جامعه روستایی ایران. سمینار برنامه ریزی مراکز وسکونتگاهای روستایی: تهران.
7- واحدی، م.، و ناصری، س.(1394). ساز و کارهای توسعه کسب و کارهای خانگی صنایع دستی برای زنان روستایی،مجله پژوهش های اقتصاد و روستا، سال دوم،شماره 4، 115-102.
8- هاشمی،ح.، و پورامین زاده،س.(1389).ارزیابی شاخص ها و عوامل موثر بر توسعه ی کسب و کار وکارآفرینی زنان در ایران( مطالعه موردی استان گیلان)، اولین کنفرانس بین المللی، مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، محل برگزاری شهر شیراز، 27-28 بهمن 1389.
9- یعقوبی فرانی، ا.، و جلیلیان، س.(1392).اثرات اقتصادی اجتماعی مشاغل خانگی زنان روستایی، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال چهارم، شماره 2، 113-93.
10- Anthopoulou, T. (2010). Rural women in local agrofood production: Between entrepreneurial initiatives and family strategies. A case study in Greece. Journal of rural studies, 26(4), 394-403.
11- Birkin, F., Cashman, A., Koh, S. C. L., & Liu, Z. (2009). New sustainable business models in China. Business Strategy and the Environment, 18(1).
12- Evans, S., Vladimirova, D., Holgado, M., Van Fossen, K., Yang, M., Silva, E. A., & Barlow, C. Y. (2017). Business model innovation for sustainability: Towards a unified perspective for creation of sustainable business models. Business Strategy and the Environment, 26(5), 597-608.
13- Gibosen, J.,& Olivia, S. (2010). The effect of infrastructure access and quality on non-farm enterprises in rural Indonesia. Journal of World Development, 12: 28-36.
14- Hassan, F., Ramli, A., & Desa, N. M. (2014). Rural woman entrepreneurs in Malaysia: what drives their success?. International Journal of Business and Management, 9(4), 10.
15- Hawkins. (2002). the Phantom of the Marketplace: Searching for New E-Commerce Business Models. TNO Institute for Strategy, Technology and Policy.
16- Hair, J. f., Hult, G.T.M., Ringle, C.M.,& sarstedt, M(2017). A primer on partial least squares structural equation mpdeling.2nd Ed. Thousand oaks: sage.
17- Osterwalder, A., Pigneur, Y., & L.Tucci, C. (2005). Clarifying business models: origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 16, 1-25.
18- Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
19- Pels, J., & Kidd, T.A. (2015), "Business model innovation: Learning from a high-tech-low-fee medical health model for the BOP", International Journal of Pharmaceutical and Health Marketing, Vol. 9 No. 3, pp. 200-218. https://doi.org/10.1108/IJPHM-02-2014-0011.
20- Lakkhongkha, K. (2021). A New Business Model for an Innovative Business Development. Journal of ASEAN PLUS+ Studies. Vol. 2 No. 1.
21- Memon, A. "Analyzing the entrepreneurial ecosystem for women entrepreneurs: A study of rural Jamshoro, Pakistan." Indian Journal of Commerce and Management Studies 11.3 (2020): 45-59.
22- Mankelow, G., & Merrilees, B. (2001). Towards a model of entrepreneurial marketing for rural women: a case study approach. Journal of Developmental Entrepreneurship, 6(3), 221.
23- Ming-Hone. T., Lin, Y. D, & Yea-Huey, Su. (2011). A Grounded Theory Study on the Business Model Structure of Google. International Journal of Electronic Business Management, Vol. 9, No. 3, pp. 231-242.
24- Sathiababa, K. (2010). Rural Women Empowerment and Entrepreneurship Development, from: http://ideas.repec. Org/p/ess/wpaper/id 2475.html.
25- Sharma, V., & Mamta, G. "Women entrepreneurs in India: A study of opportunities and challenges." Journal of Xi’an University of Architecture & Technology 12.7 (2020): 1307-1317.
26- Tease, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 43: 172-194. 114. The Vision of sport Business. (2013). Retrieved August 12th Sunday, 2012, from Caribbean Business: Edition: Thursday July 15, 38(27).
27- Theodosia, A.(2010). Rural womenin local agrofood production: between entrepreneurial initiatives and family strategied. A case study in Greece. Journal of rural studies, 26,394-403.
28- Walker, E., vang, c., & Redmond, J. (2008) “women and work-life balance: is home-based business ownership the solution? “equal opportunities international vol.27. 3, pp. 258-275.