برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی
محورهای موضوعی : نگرش هارو ح الله مرادی 1 , سمیرا تیغ بخش 2
1 - استاديار، گروه حقوق، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز، ايران.
2 - استادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزادمیمه
کلید واژه: آموزش, ارزش های فردی , برنامه درسی , حقوق زنان , دوره ابتدایی, فرهنگ .,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است.پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است.
This Study Was Mainly Designing Curriculum Based to family rights Education for Elementary System.The Present Study Aimed at Investigating the International Documents Conducted on family rights Education for Elementary System by Employing a Qualitative Approach .Domain of Research to Including of International Documents Related and Organization of Nation and International That Providing an Appropriate Framework for family rights Education in The Elementary System. In Order to Collect the Data ,The Related Literature Was Reviewed Based on The Questions and Objectives of The Study .The Data Analysis Was Based on Deduction.The Results of The Study Depicted five Main Categories Including Objective, Content,Learning / Teaching Strategies,Assessment Technicals and Environment and for Validity Used of Credibility and for ReliabilityUsed of Dependability and for Reliable of Capability in Education Investigation by Experts. This Study Was Mainly Designing Curriculum Based to family rights Education for Elementary System.The Present Study Aimed at Investigating the International Documents Conducted on family rights Education for Elementary System by Employing a Qualitative Approach .Domain of Research to Including of International Documents Related and Organization of Nation and International That Providing an Appropriate Framework for family rights Education in The Elementary System. In Order to Collect the Data ,The Related Literature Was Reviewed Based on The Questions and Objectives of The Study .The Data Analysis Was Based on Deduction.The Results of The Study Depicted five Main Categories Including Objective, Content,Learning / Teaching Strategies,Assessment Technicals and Environment and for Validity Used of Credibility and for ReliabilityUsed of Dependability and for Reliable of Capability in Education Investigation by Experts.
آرتیدارط .1400.قوانین ومقررات ویژه زنان درجمهوری اسلامی ایران.تهران:انتشارات برگ زیتون ،چ 2
ایمان م،نوشادی م.1390.تحلیل محتوای کیفی .دوفصلنامه علمی پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)، 2،44-15.
حافظ نیا م.1387.مقدمه ای برروش تحقیق درعلوم انسانی. تهران: انتشارات سمت، 302صفحه .
شعبانی ق.1400.حقوق اساسی وساختارحکمت جمهوری اسلامی ایران.تهران:انتشارات اطلاعات،چ 3
فلیک ا.1392.درآمدی برتحقیق کیفی .ترجمه جلیلی هـ، تهران: نشرنی، 492صفحه.
گال م و همکاران. 1392. روش های تحقیق کمی وکیفی درعلوم تربیتی وروان شناسی. ترجمه نصر ار وهمکاران،تهران :انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی ،چاپ هشتم،جلداول،703صفحه.
مایور ف.1390. اعلامیه جهانی حقوق بشر ترجمه پوینده م، تهران: نشرنی،300صفحه.
موسوی ر.1399.کتاب البیع .تهران :انتشارات مؤسسه تنظیم ونشرآثارامام خمینی قدس سره.
نجفی،محمدحسن ،1415ق ،مجمع الرسائل (المحشی)،مشهد،موسسه صاحب الزمان(ع) ،چ 1
هاشمی م.1400.حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات میزان، 181صفحه.
هومن ح ع. 1389. راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت، 181صفحه.
Christie P. 2010. the Complexity of Human Rights in Global Times:the Case of the Right to Education in South Africa. International Journal of Educational Development, 30(1), 3-11
. Flowers N. 2010. the Human Rights Education Handbook: Effective Practices for Learning, Action, and Change. Human Rights Education Series, Topic Book. Human Rights Resource Center, University of Minnesota, 229 19th Avenue South, Room 439, Minneapolis, MN 55455. Freeman M. 2011. Human Rights: an Interdisciplinary Approach. Polity
. Mayring P.2006.Qualitative Content Analysis.Available,from :http://qualitive –Research.net /fqs-e/200inhalt-e,htm.about15pAccessed on :10 june 2006
.