اثربخشی آموزش راهبرد های مبتنی بر هوش چندگانه برسازش یافتگی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین نظری 1 , طیبه شریفی 2 , احمد غضنفری 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
3 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
کلید واژه: هوش چندگانه, سازش یافتگی, دانش آموزان پسر,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه بر سازش یافتگی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر شهرکرد بود. پژوهش به روش نيمهآزمایشی با طرح پيشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه¬ی آماری این پژوهش شامل کلیه¬ی دانش¬آموزان پسر پایه ششم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 2439 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 40 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. سپس دانش آموزان گروه آزمايش تعداد 12 جلسه 90 دقیقهای آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه دریافت کردند. ابزار اندازهگیری سازش یافتگی پرسشنامه سینها و سینک (۱۹۹۳) و بستهی آموزشی، آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه آرمسترانگ (2001) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (طرح آمیخته) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد در دو مرحله پسآزمون و پیگیری آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر متغیر سازش یافتگی داشت. با توجه به یافتههای به دست آمده، استفاده از آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه برای بهبود سازش یافتگی کابردی به نظر میرسد.
The institution of education as the most effective institution in the socialization of the people of the society plays an important role and the wrong operation of this institution will have a direct impact on other institutions of society. The aim of this study was to investigate the effectiveness of Teaching Strategies based on Multiple Intelligences on Adaptation Elementaey School sixth Grade Boy students in Shahrekord.The study was a semi-experimental method with pretest, post-test and follow-up design with control group. The statistical population of this study consisted of 2439 male students of sixth grade in Shahrekord city in the academic year of 1401-1401 that 40 of them were selected by purposive sampling method and randomly assigned to an experimental group and a control group. Then, the experimental group received 10 sessions of 90 minutes of multi-intelligence-based strategies. The instruments for measuring the adaptation of Sinha and Singh questionnaire (1993) and The training package was Armstrong's (2001) multiple intelligence based strategies training. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance (mixed design). The results showed that in two stages of post-test and follow-up of multi-intelligence-based strategies training had a significant effect on adjustment variable compared to the control group. According to the obtained results, the use of multi-intelligence-based strategies training seems to be useful for improving adaptability.
آرمسترانگ، تامس. ( 2001 ). هوشهاي چندگانه در كلاس درس (مترجم: مهشيد صفري، 1392 ). تهران: انتشارات مدرسه.
رضایی شریف, علی؛ شیخ الاسلامی, علی؛ و رئیس زاده, مهدیه . (1395). رابطهی هوشهای چندگانه (هوش کلامی و میان فردی) با انطباق پذیری شغلی در دانش آموزان شهر اردبیل. همایش ملی روان شناسی مدرسه.
رضایی، زینب؛ اکبری، مریم؛ احمدیان، حمزه؛ و یاراحمدی، یحیی. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی بر سازش یافتگی در نوجوانان دختر: یک مطالعه راهنما. سلامت اجتماعی، 9(5 )، 32-40.
عبدی، علی، نوروزی، داریوش، ملکی، حسن، و ابراهیمی قوام آبادی، صغری. (1390). مقایسه اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 9(37)، 101-120. https://sid.ir/paper/75671/fa
Ansary, K. (2023). Social Attitude and Adjustment: A Critical Review. Galore International Journal of Applied Sciences and Humanities, 7(1), 26-32.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253.
Cavas, B., & Cavas, P. (2020). Multiple intelligences theory—Howard Gardner. Science Education in Theory and Practice: An Introductory Guide to Learning Theory, 405-418.
Ekarika, C. B., Okon, M. O., Adie, R. U., Ajah, M. O., & Odey, S. E. (2022). Effect of Multiple Intelligences Strategies on Pupils' Basic Science Achievement in Calabar, Cross River State, Nigeria. International Journal of Interdisciplinary Educational Studies, 17(2).
Hosseini N, Ahghari G, Akbari A, Sharif N. Inventories of research on the psychology, counseling, education and sociology. Tehran: Sokhan; 2009, PP: 230-233.
https://doi.org/10.1037/0000157-009 Jang, Y. (2014). Elementary School Students' Multiple Intelligence, Prosocial Behavior, and School Adjustment. The Korean Journal of Community Living Science, 25(1), 75-87.
Jin, J. H., & Lee, S. H. (2014). The Relationship Between Multiple Intelligences and Social Adaptability of Gifted and General Students in Elementary School. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 7(1), 24-33.
Karaduman, G. B., & Cihan, H. (2018). The Effect of Multiple Intelligence Theory on Students' Academic Success in the Subject of Geometric Shapes in Elementary School. International Journal of Higher Education, 7(2), 227-233.
Karami A. Normalization of adjustment inventory for high school students. Tehran: Sina Psycho-Ogical Institute Publication. 1998. Kim SJ. (2009). The relationship between multiple intelligences and school adjustment, achievement motivation of elementary school student. Master’s Thesis, Wonkwang University.
Lee, SH. (2012). The effect of multiple intelligences program utilizing play on social intelligences and pro-social behavior development. Master's Thesis, Myongji University.
MEHIRI, R. (2020). Gardner’s Multiple Intelligences Theory: Implications for Teachers and Students. Altralang Journal, 2(01), 259-275. Naveedy A. The Efficacy of Anger Management Trainingon Adjustment Skills of High School Male Students in Tehran. IJPCP 2009; 14 (4) :394-403.
Öngoren, S. (2023). The role of school counsellors in children’s adjustment to preschool education. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 33(1), 26-40.
Seddighi, F. (2023). The Relationship Between Mindfulness and Academic Achievement Based on the Mediating Role of Emotion Regulation in Students. Journal of Psychology New Ideas, 16(20), 0-0.
Shin Young-mi. (2012). The effects of biblio-counseling based on multiple intelligences theory on self-esteem and so- ciability of elementary school students. Master Thesis, Chunchon National University of Education.
Sinha AK, Singh RP. Manual for adjustment inventory for school students (AISS). NationaPsychological Corporation, Kacheri Ghat, Agra-2. 1993.
Theodore, L. A., & Bracken, B. A. (2020). Positive psychology and multidimensional adjustment. In C. Maykel & M. A. Bray (Eds.), Promoting mind–body health in schools: Interventions for mental health professionals (pp. 131–143). American Psychological Association.