بررسی تأثیر فناوری مالی و شمول مالی بر رفتار مالی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : بازارها و نهادهای مالیوحید احمدیان 1 , سجاد نقدی 2 , علیرضا فضل زاده 3 , احمد طه عبدالکرخی 4 , داوود احمدیان 5
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ايران
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ايران.
3 - دانشیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ايران
4 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ايران.
5 - دانشیار گروه ریاضی کاربردی، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ايران
کلید واژه: رفتار مالی, مدیران, کسبوکارهای کوچک و متوسط, فناوری مالی, شمول مالی,
چکیده مقاله :
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر فناوری مالی و شمول مالی بر رفتار مالی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران پرداخت. روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی است که بهطور خاص از الگوی معادلات ساختاری استفادهشده است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارآفرینان شرکتهای دانشبنیان ایرانی هستند. 230 عدد پرسشنامه میان جامعه موردنظر توزیع گردید. در این تحقیق از 3 پرسشنامه مربوط به شمول مالی آلن و همکاران (2016)، رفتارمالی مدیران کارلین و لین (2006) و فناوری مالی لی و همکاران (2018) استفاده شد. سپس دادههای بهدستآمده با نرمافزار اس¬پی¬اس¬اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که فناوری مالی نقش میانجی در رابطه بین شمول مالی و رفتار مالی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران دارد. همچنین شمول مالی بر رفتار مالی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران تأثیر مثبت دارد و نیز شمول مالی بر فناوری مالی کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران تأثیر مثبت دارد. درنهایت یافتهها حاکی از آن بود که فناوری مالی بر رفتار مالی مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران تأثیر مثبت دارد. اصالت / ارزشافزوده علمی: بر اساس نتایج این پژوهش شرکتهای میتوانند بایگانی مالیات دیجیتال، ابزارهای صورتحساب را برای شرکتهای خرد طراحی کنند و آنها را از طریق سمینارهای منطقهای برای کمک به دیجیتالیسازی و انطباق، آموزش دهند.
In recent years, the financial management landscape has endured substantial changes, particularly in the field of Small and Midsize Business (SMB). This advancement is mostly attributed to the growth and spread of financial technology (FinTech) and the global push towards financial inclusion. The achievement and sustainability of small and midsize businesses depend on the financial behavior of their managers. In line with small and midsize businesses, financial inclusion can act as this driver and potentially change management behaviors, particularly in areas such as financing and investment decisions. FinTech speeds up financial inclusion by offering easier access to financial services for small and midsize businesses. Preceding studies have distinctly examined the effects of FinTech or financial inclusion on financial behaviors. Alternatively, small and midsize businesses play an important role in Iran's economy and account for a significant share of employment and GDP. The financial behavior of the managers of these businesses is very important in their success and sustainability. On the other hand, financial inclusion and financial technology can influence managers' financial behavior. Nevertheless, few studies in Iran have examined the effect of financial inclusion and financial technology on the financial behavior of small and midsize business managers. Consequently, conducting such research seems necessary.