ارائه الگوی نظام آموزش عالی بر اساس فرآیند توسعه منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمریم گلی پور 1 , معصومه اولادیان 2 , محمود صفری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
کلید واژه: نظام آموزش عالی, توسعه منابع انسانی, فرآیند توسعه منابع انسانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی. توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابلتوجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد؛ زیرا سازمانها از مجموعهای از افرادی تشکیل شده که برای رسیدن به اهداف تدوین شده تلاش مینمایند. روش پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی و به روش اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از مدیران آموزش عالی به تعداد 85،594 نفر بود. همچنین در بخش کمی متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در سال 1399 میباشد. جهت محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در پاسخ به سؤالات پرسشنامه انتخاب شده و همکاری کردند. از طرفی پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش درنظر گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی آل اس انجام شد. نتایج نشان دادند 12 مؤلفه در تبیین ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی نقش دارند که عبارتاند از خودکارآمدی، عزتنفس، انگیزه، توانمندسازی، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، فناوری، رضایت شغلی، توسعه جامعه، تسهیل شبکهسازی و توسعه سرمایه انسانی. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده محاسبه شده نیز نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
The purpose of this study was to provide a model of higher education system based on the process of developing human resources. The research method was the ground theory method and model structural equation model. The research community in a small section consisted of professors, experts, experts and managers of higher education system. The number of samples in a small section was selected using Cochran formula 382 experts and managers of higher education system. The research tool was a researcher-made questionnaire. The analysis of collected data was performed using descriptive and inferential methods using SPSS 16 and Smart Pls software. The results showed that twelve components in explaining the model of higher education system are based on the process of human resource development, including; Automatic, self-esteem, motivation, empowerment, organizational learning, organizational culture, knowledge management, technology, job satisfaction, community development, networking facilitating, and ultimately human capital development. Coefficient determination and adjusted adjusted coefficient; Indicated the fitting fit of the model.
_||_