بررسی میزان رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی مدیران در مدارس متوسطه دوم شهر کرمانشاه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
2 - دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد کرمانشاه
کلید واژه: مدارس, مدیریت, کنترل, کرمانشاه, کلمات کلیدی: اثربخشی,
چکیده مقاله :
چکیدهامروزه در میان نیروهای قدرتمند حاکم بر سازمان ها وموسسات، مشارکت یکی از عوامل حیات بخش، پویایی ، طراوت و بهره وری در سازمان ها است که با ایجاد ارتباطات شبکه ای سازمانی و با استفاده از فکر و عمل جمعی سبب می شود تا سازمان حرکت مطلوبی ر ا از وضع موجود به وضع مطلوب طی نماید. آموزش و پرورش تنها وسیله دسترسی به تکنیک قویتر، رشد، توسعه و پیشرفت است و توجه به کمیت و کیفیت آن از عواملی است که در تداوم و تسریع توسعه جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دخیل میباشد و بالطبع مدیریت و اداره آن از اهمیت ویژهای برخوردار است مدیریت مشارکتی به معنای مشارکت افراد مناسب، در زمان مناسب و برای انجام کار مناسب است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی با اثربخشی در بین مدیران مدارس متوسطه دوم شهر کرمانشاه میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران شاغل در مدارس متوسطه اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 (167 نفر) تشکیل میدهند با استفاده از جدول مورگان تعداد 115 نفر به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پرسشنامههای استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه مدیریت مشارکتی که شامل 16 گویه میباشد و زیرمقیاس های هدف گذاری، سازماندهی، رهبری و کنترل را مورد سنجش قرار میدهد. همچنین جهت سنجش اثربخشی مدارس از پرسشنامه شامل 32 گویه براساس مدل پارسونز استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین ابعاد مدیریت مشارکت هدفگذاری، سازماندهی، رهبری و کنترل با اثربخشی رابطهای مثبت و معنی داری وجود دارد. کلمات کلیدی: اثربخشی، مدیریت، کنترل، مدارس، کرمانشاه.
AbstractToday, among the powerful forces governing organizations and institutions, participation is one of the life-giving factors, dynamism, freshness and productivity in organizations, which by creating organizational network connections and using collective thought and action causes the organization to move favorably. to move from the current state to the desired state. Education is the only means of access to stronger technology, growth, development and progress, and paying attention to its quantity and quality is one of the factors involved in the continuation and acceleration of the development of society in economic, social, cultural and political dimensions, and of course its management and administration. Participatory management means participation of the right people, at the right time and for the right work. The purpose of this research is to investigate the relationship between participatory management and effectiveness among the principals of second secondary schools in Kermanshah. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this research consists of all principals working in the first secondary schools of Kermanshah city in the academic year of 1402-1401 (167 people) using Morgan's table, 115 people were selected as the sample size by simple random method. The questionnaires used in this research are participatory management questionnaires that include 16 items and measure the subscales of goal setting, organization, leadership and control. Also, to measure the effectiveness of schools, a questionnaire containing 32 items based on the Parsons model was used. The results showed that there is a positive and significant relationship between the management dimensions of goal setting, organization, leadership and control with effectiveness.Keywords: effectiveness, management, control, schools, Kermanshah.
_||_