تحلیل عاملی مدل کارآمدی الگوهای رهبری آموزشی در بین مدیران مدارس (مطالعه موردی: مدیران ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیپروانه نظر پور صمصامی 1 , فرانک امیدیان 2 , کریم سواری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
3 - دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: الگوهای رهبری آموزشی, کارآمدی, مدیران مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تحلیل عاملی مدل کارآمدی الگوهای رهبری آموزشی در بین مدیران مدارس (مطالعه موردی: مدیران ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه اساتید، خبرگان، کارشناسان، مدیران و رهبران آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان مسجد سلیمان به تعداد 201 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و تعداد 130 نفر بعنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید. شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس یافته های کیفی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون t تک گروهی برای مقایسه جواب پاسخگویان به هریک از سوالات پژوهش و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. در بخش بعدی برای اعتباربخشی مدل از روش تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی کارآمدی الگوهای رهبری آموزشی مدارس با استفاده از نرم افزار PLS آزمون و اعتبار آن تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول ابعاد الگوی کارآمدی الگوهای رهبری آموزشی نشان داد که تمامی گویهها (مولفه)، دارای بار عاملی مناسبی بر متغیر مکنون مربوط به خود هستند و این بارهای عاملی با توجه به نمره t در سطح 01/0 معنی دار میباشند. به عبارتی دیگر، مقدار t متناظر با هر بار عاملی بیشتر از مقدار بحرانی آن یعنی 58/2 در سطح 01/0 است. در نتیجه میتوان گفت که این سنجهها از دقت لازم برای اندازه گیری سازههای مربوط به خود برخوردار هستند.
The purpose of the current research was to analyze the factorial model of the effectiveness of educational leadership patterns among school principals (case study: elementary school principals of Masjid Suleiman). The present research method was descriptive-quantitative and practical in terms of purpose. The statistical population of this research was all the professors, experts, experts, managers and educational leaders of the Department of Education of Masjid Suleiman city, numbering 201 people. To determine the sample size, Morgan's table was used and 130 people were selected as the statistical sample size. The random sampling method was simple. The research tool was a researcher-made questionnaire based on qualitative findings. To analyze the data, a one-group t-test was used to compare the respondents' answers to each of the research questions using SPSS software. In the next part, confirmatory factor analysis method was used to validate the model using structural equation approach in Smart PLS software. The findings showed that the efficiency model of educational leadership models of schools was tested using PLS software and its validity was confirmed. The results of the first-order factor analysis of the dimensions of the efficiency model of educational leadership models showed that all the items (components) have a suitable factor load on the related variable and these factor loads are significant according to the t score at the 0.01 level. In other words, the t value corresponding to each factor load is greater than its critical value, i.e. 2.58 at the 0.01 level. As a result, it can be said that these gauges have the necessary accuracy to measure their respective structures.