رهبری اثربخش مدیران مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو هیات علمی
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, رهبری اثربخش,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رهبری اثربخش مدیران مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری این پژوهش را تمام مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند. با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و طبقه بندی تعداد 558 نفر از مدیران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت از پرسشنامه رهبری اثربخش است که بر روی کارکنان اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون پیگردی LSD نشان داد که : 1- بین رهبری اثربخش مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک منطقه تفاوت معنی دار وجود دارد، 2- میانگین نمره رهبری اثربخش مدیران منطقه 3 از منطقه 10 بزرگتر، 8 از مناطق 2 ، 3 ، 5 ، 6، 7 ، 10 و 12 بزرگتر است ، منطقه 9 از مناطق 6 و 10 بزرگتر است و منطقه 11 از مناطق 6 و 10 بزرگتر است.
AbstractThe main purpose of the present study was to do a survey the effective leadershipamong Islamic Azad university (IAU) managers. The population consisted of all theIAU managers in different IAU zones. Using cluster random sampling, 558managers were selected. A researcher-made Questionnaire of Effective Leadershipwas administered on the employees. The results of one-way ANOVA and LSDfollow-up test analysis indicated that there was no significant relationship betweenIAU managers’ effective leadership regarding the zones of the university. Also, themean score of the managers’ effective leadership in zone 3 was higher than zone 10,zone 8 higher than zones 2, 3, 5, 6, 7, 10, and 12, zone 9 was higher than 6 and 10,and finally zone 11 was shown to have higher mean score than zones 6 and 10.
الف: منابع فارسی
تیچی، نویل و شرمن، استراتفورد. (1380). زرناب رهبری و مدیریت، ترجمه محمدعلی طوسی، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
فریگان، نرماند؛ ال, جکسون، هری. ک. (1381). رهبری سازمانی ترجمه ایرج والی پور، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. مرکز چاپ و انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
ب) منابع انگیسی
Avolio, B. J., & Bass, B. (1988). Transformational leadership, charisma, and beyond. In B. R. Baliga, H. P. Dach, & C. A. Schriesheim, (Eds.), Emerging leadership vistas. Toronto: Lexington.
Bass, A., & Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks, CA: Sage.
Bass, B. (1990a). Bass & Stogdill's handbook of leadership: Theory, research & managerial applications (3rd ed.). New York: The Free Press.
Bass, B. (1990b). From transactional to transformational leadership: learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18(3), 19- 31.
Bennis, W. G., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper & Row.
Bryman, A. (1986). Leadership an organizational. Boston: Routledge & Kegan Paul.
Certo, S. C. (1989). Principles of modern management, functions, and system. Allyn and Bacons.
Clawson, J. G. (1999). Level three leadership: Getting below the surface. Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Conger, J. A. (Ed.). (1994). Spirit at work: Discovering the spirituality in leadership. San Francisco: Jossey- Bass.
Duffy A., & Patricia, A. (2002). Collective exective leadership: An exploration of this new leadership phenomenon and its relationship to organizational learning, performance and results. [Dissertation Abstract Ed. D]. United States. California: Pepperdine University.
Feigenbaum, A. V. (1994). Quality education and Americas competiveness. Quality progress,27(9).
Gorman, M. R. (1993). Time management strategies and the implications for instructional leadership of high school principals: A case study analysis. [Dissertation Abstract Ed. D]. United States. Pennsylvania: Widener University.
Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1972). Management of organizational behavior: Utilizing human resources (2nd ed). Englewood Cliff, New Jersey: Prentice Hall.
Hoyt, C. L. & Blas Covich, J. (2003). Transformational and transactional leadership in virtual and physical environments. Small Group Research, 34(6), 678- 715.
Kanungo, R. N., & Mendonca, M. (1996). Ethical dimensions of leadership. Thousand Oaks, California: Sage Publication.
Kouzes, J. M., & Posner, B. Z., (1995). The leadership challenge. San Francisco: Jossey- Bass.
Kouzes, J. M., & Posner, B. Z., (1997). Leadership practices Inventory (PLI): Faciliator's Guide. San Francisco: Jossey- Bass.
Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (1988). Development and valiadation of the leadership practices inventory. Educational and Psychological Measurement, 48, 483- 496.
Marcic, D. (1997). Managing with the wisdom of love: Uncovering virtue in people and organizations. San Francisco: Jossey- Bass.
McClelland, D. C. (1998). Identifying competencies with behavioral- event interviews. Psychological Science, 9(5), 331- 339.
Morris, T. (1997). If Aristotle ran general motors. New York: Henry Holt and Company.
Rost, J. C. (1993). Leadership development in the new millennium. The Journal of leadership studies, 1(1), 91- 110.
Schermerhorn, J. R. (1999). Management. (6thed). New York: John Wiley and Sons.
Yukl, G. (1998). Leadership in organization. New Jersey: Prentice- Hall, Inc.