رابطه بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
دلارام حسنی
1
(دانشجو)
عباداله احمدی
2
(عضو هیات علمی)
کلید واژه: معلمان, واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی, توسعه حرفهای,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز بوده، در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بوده اند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای استفاده شد که در مجموع 322 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون2 (2000) و توسعه حرفه ای ایوبی3 (1393) است. داده های به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: الف)رابطه مستقیم و معناداری بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان وجود دارد. ب) رابطه مستقیم و معناداری بین ابعاد فرهنگ سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان وجود دارد. ج) از میان مولفه های فرهنگ سازمانی، مولفه مشارکتی و مؤلفه مأموریتی قادر به تبیین حدود 23 درصد تغییرات توسعه حرفه ای معلمان هستند.
Abstract : The aimed of this research is specify relationship between organizational culture and vocation development of teachers is from the perspective of primary school teachers in Shiraz. The descriptive research method was correlational.The statistics society was include all of teachers of primary schools of Shiraz city, in the academic year 94-95 have working. For selected the sample group, one-stage cluster sampling was used that a total of 322 persons were selected. Measuring tools, is questionnaires of organizational culture of Denison (Denison, 2000) and Professional Development of Auby (auby, 1393), Data obtained from questionnaires using descriptive and inferential statistical methods were analyzed with SPSS software. The results obtained is show that: A) there are direct and significant relationship between organizational culture and professional development of teachers. B) there are direct and significant relationship between dimensions of organizational culture and professional development of teachers. C) Among the components of organizational culture, of participation and mission components are able to account for about 23% of changes in the teachers' professional development.
منابع
فارسی
انگلیسی